IDFA 2019 presenteert volledige programma; openingsfilm Sunless Shadows; 47% vrouwelijke filmmakers

Vandaag heeft IDFA het volledige programma van 2019 bekend gemaakt. De openingsfilm is Sunless Shadows van Mehrdad Oskouei. Daarnaast zijn de laatste competities bekend gemaakt. IDFA 2019 is de editie met het hoogste percentage vrouwelijke filmmakers ooit.

IDFA presenteert vandaag de volledige selectie van het festival. Met de titels voor Feature-Length, Mid-Length, First Appearance en de IDFA DocLab-competities zijn de laatste competitie-programma’s bekendgemaakt. De openingsfilm is Sunless Shadows (Mehrdad Oskouei, Iran, Noorwegen, 2019, 74 min).

Hoogste percentage vrouwelijke filmmakers

IDFA is verheugd te kunnen melden dat 64% van de competitietitels van vrouwelijke makers zijn. Voor het volledige festivalprogramma geldt dat voor 47% van de titels. Dat maakt IDFA 2019 de editie met het hoogste percentage vrouwelijke filmmakers ooit.

“We zitten op het goede spoor,” zegt Orwa Nyrabia, artistiek directeur van IDFA. “Een eerlijke representatie was een stuk gemakkelijker te bereiken dan aanvankelijk leek. We hoefden alleen ons doel in gedachten te houden. De uitstekende selectie van dit jaar herinnert ons er nog eens aan hoe veel uitzonderlijke vrouwelijke filmmakers er op de wereld zijn.”

IDFA 2019 Openingsfilm: Sunless Shadows

De 32ste editie van IDFA trapt op woensdagavond 20 november af in Koninklijk Theater Carré met de wereldpremière van Sunless Shadows (Mehrdad Oskouei). De film gaat over vijf jonge Iraanse vrouwen in een gesloten jeugdinrichting, allemaal betrokken bij de moord op een echtgenoot, vader of zwager die ze mishandelde.

Sunless Shadows toont het verdriet, maar ook de schoonheid en de humor in het dagelijks leven van deze groep meisjes. Sunless Shadows kwam tot stand met financiële steun van het IDFA Bertha Fund, het fonds dat geïnitieerd is door IDFA en filmmakers steunt uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en delen van Oost-Europa.
Lees meer over de openingsfilm

IDFA Competition for Feature-Length Documentary

De competitie voor lange documentaires telt 12 wereld- of internationale premières van documentaires van over de hele wereld. Verschillende titels reconstrueren een persoonlijke geschiedenis door middel van decennia aan filmmateriaal: I Walk (Jørgen Leth) vertelt een persoonlijk, koortsdroom-achtig verhaal over ouder worden; In a Whisper (Heidi Hassan, Patricia Pérez Fernández) richt zich op twee geëmigreerde Cubaanse filmmakers wier passie voor film, vriendschap en vrijheid hen weer bij elkaar brengt nadat ze jaren geen contact hebben gehad; Let’s Talk (Marianne Khoury) toont de relatie tussen een moeder en dochter, allebei filmmakers, doorweven met beelden uit hun familiearchief. De hybride film Europa, “Based on a True Story” (Kivu Ruhorahoza) zet het gangbare neokoloniale perspectief op zijn kop en toont het leven in Europa vanuit de blik van een Rwandese filmmaker in het Verenigd Koninkrijk. La Mami (Laura Herrero Garvín) betreedt de beweeglijke wereld van de kleedkamers van het Barba Azul Cabaret, waar ingehuurde dansers schuilen voor patriarchaal geweld. Pearl of the Desert (Pushpendra Singh) tilt de muziekdocumentaire naar een hoger plan met een twaalfjarige Indiase zanger, de eerste in zijn dorp die de ziel van zijn volk in het buitenland overbrengt.
Bekijk de volledige selectie
Bekijk de jury

IDFA Competition for First Appearance

De competitie voor de beste lange debuutfilm telt 12 titels. Het zijn wereld- of internationale premières, van geëngageerde filmmakers met een uitzonderlijke creatieve visie. Froth (Ilia Povolotskiy), een portret van een kleine, eigenzinnige gemeenschap in een verlaten Russische stad, bruist van de pure filmische energie. Barzakh (Alejandro Salgado) onderzoekt het eindeloze vagevuur van jonge Marokkaanse jongens die wachten tot ze over het water naar Spanje kunnen. Ook is er een aantal zeer gestileerde conceptuele films als My Darling Supermarket (Tali Yankelevich), een kijkje in de dromen en dilemma’s van supermarktwerknemers in Brazilië, en Speak So I Can See You (regie Marija Stojnić), een poëtische film over de verhuizing van een Servisch radiostation. Aswang (regie Alyx Ayn Arumpac) geeft een schokkend beeld van het ongekende geweld en het morele faillissement in de drugsoorlog van de Filipijnse president Rodrigo Duterte.
Mogelijk gemaakt door Vrienden van IDFA.
Bekijk de volledige selectie
Bekijk de jury

IDFA Competition for Mid-Length Documentary

Met 13 wereldpremières is de Mid-Length competitie een stilistisch zeer diverse verzameling films. Familiebanden worden van binnen en van buiten op de proef gesteld in Sonny (Pawel Chorzepa), een aangrijpend en visueel overdonderend vader-zoon-drama, en Anticlockwise (regie Jalal Vafaee), een openhartig zelfportret van de familie van een politiek geëngageerde horlogemaker in Iran. In de journalistieke documentaire #387 (regie Madeleine Leroyer) wordt de nieuwste forensische wetenschap ingezet in de zoektocht naar de identiteit van ruim 800 verdronken vluchtelingen voor de kust van Libië. The Whale from Lorino (regie Maciej Cuske), over een afgezonderde Siberische gemeenschap die op bedreigde walvissen jaagt, ondermijnt het antropologische genre. North (Leslie Lagier) combineert panoramische beelden en archiefmateriaal met hedendaagse inheemse perspectieven op de verlaten mijnen van noordelijk Canada. Mother-child (Andrea Testa) speelt zich af in een ziekenhuis waar zwangere tieners in eerlijke gesprekken voor de camera de beslissing van hun leven moeten nemen.
Bekijk de volledige selectie
Bekijk de jury

IDFA DocLab Competition for Digital Storytelling

De Digital Storytelling-competitie presenteert 10 interactieve verhalen en verrassende artistieke applicaties voor digitale apparaten, waaronder installaties, games, 360 graden-video, webdocu’s en meer. Tabita Rezaire, bekend van IDFA DocLab 2017, keert terug met Mamelles Ancestrales, een kosmische video-installatie die internetkunst combineert met West-Afrikaans spiritualisme. De 360 VR-film The Inhabited House (regie Diego Kompel) is een liefdevolle reconstructie van het huis van de grootouders van de filmmaker, gemaakt met persoonlijke familiefilmpjes. Far Away From Far Away (regie Bruce Alcock, Jeremy Mendes), geproduceerd door het National Film Board of Canada, brengt het verhaal van een sociale entrepreneur naar de smartphone. De puzzel-achtige webdocumentaire Missing (regie Kylie Boltin, Matt Smith) nodigt gebruikers uit te helpen bij het oplossen van de zaak van een vermist Aboriginal-meisje. De A.I.-installatie In Event of Moon Disaster (regie Francesca Panetta, Halsey Burgund) onthult het geheime plan van Richard Nixon voor het geval dat de maanlanding mislukt was.
Bekijk de volledige selectie
Bekijk de jury

IDFA DocLab Competition for Immersive Non-Fiction

De definitie van documentaire wordt uitgedaagd in de Immersive Non-Fiction competitie, met 10 site-specific projecten zoals audiowandelingen, liveoptredens, kamervullende mixed reality-installaties en A.I.-producties. Ali Eslami keert terug naar DocLab met Nerd_Funk, een post-lichamelijke virtuele identiteit die steunt op ons collectieve internetarchief, gemaakt in samenwerking met Mamali Shafahi. Van Vincent Morisset is Vast Body 22, een installatie die de bewegingen van mensen ziet, begrijpt en nadoet. Het kamer vullende VR-stuk Rozsypne (Nienke Huitenga-Broeren, Lisa Weeda) is een intens, persoonlijk onderzoek naar de MH17-ramp. Only Expansion (Duncan Speakman), een audiowandeling waarbij live het omgevingsgeluid van de stad geremixt wordt, verplaatst de luisteraar naar een toekomstige wereld.
Bekijk de volledige selectie
Bekijk de jury

IDFA DocLab Spotlight

Dit niet-competitieve programma van DocLab, bestaande uit 16 titels, biedt een selectie van documentairekunst in verschillende disciplines. Zowel meesters als nieuwe talenten passeren de revue. Ook zijn er speciale onderzoeksprojecten. De verwachtingen zijn hooggespannen voor onder meer Artificial: Room One van theatergezelschap Ontroerend Goed, gemaakt in opdracht van IDFA DocLab en de National Theatre Immersive Storytelling Studio; drie opvallende Forensic Architecture-installaties die gerelateerd zijn aan het focusprogramma It Still Hurts; Ayahuasca, de sjamanistische tentoonstelling die IDFA presenteert in samenwerking met Eye en Diversion; en een reeks immersieve werken in co-presentatie met het ARTIS-Planetarium en de Berliner Festspiele.IDFA DocLab wordt mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken en KlimaatCLICKNL, Nederlands FilmfondsMondriaan Fonds, ARTE en Vlaams Audiovisueel Fonds.Bekijk de volledige selectie

Bekijk de volledige selectie

Filmprogramma compleet

Programmaonderdelen Frontlight, Luminous, IDFA on Stage, Focus: It Still Hurts, Masters, en Best of Fests zijn nu compleet. Andere belangwekkende titels zijn werk van Alan Berliner, Anders Østergaard, Thomas Balmès, Yolande Zauberman, Barbara Kopple, en Ignacio Agüero.
Bekijk het volledige filmprogramma