Ontwikkelingen op het gebied van streaming: Viaplay en HBO Max

In maart worden twee bekende streamingplatforms voor het eerst gelanceerd in Nederland. De streamingmarkt voor een klein land als Nederland al aardig druk bevolkt. Dit zorgt voor de nodige concurrentie tussen de platformen.

Viaplay

Op dinsdag 1 maart is het streamingplatform Viaplay gelanceerd in Nederland. Viaplay van het Zweedse Nordic Entertainment Group (NENT) heeft de Nederlandse uitzendrechten gekocht voor onder andere de Formule 1, Bundesliga, Premier League (vanaf augustus) en PDC Darts. Naast sport gaat heeft de dienst ook film en tv-series aangekocht.

Telecompaper verwacht dat dit voorjaar al 350.000 huishoudens een abonnement zullen hebben op Viaplay. Telecompaper doet de voorspelling op basis van een peiling onder 1.300 consumenten binnen het Telecompaper Consumer Insights Panel. Daarmee komt de nieuwkomer de markt binnen als de zesde speler van Nederland, na Netflix, Videoland, Disney+, Amazon Prime en NPO Plus.

Viaplay is een streamingdienst die vooral live sport aanbiedt naast series en films. Vorig jaar heeft moederbedrijf NENT Group de uitzendrechten voor een aantal grote sporten verworven. De dienst start met onder meer Formule 1, Bundesliga-voetbal en PDC Darts. In augustus komt daar ook nog voetbal uit de Engelse Premier League bij.

Op basis van data uit het Telecompaper Consumer Insights Panel verwacht Telecompaper dat Formule 1 echter de grote publiekstrekker zal zijn. Uit een representatieve rondvraag blijkt dat 24 procent van de Nederlanders bereid is te betalen voor sport op tv of zijn tv-pakket ervan af laat hangen.

HBO Max

HBO-content was in Nederland de afgelopen vijf jaar alleen en dus exclusief beschikbaar voor abonnees van kabelbedrijf Ziggo. Voor 2017 was de betaalzender onder de naam HBO Nederland bij alle providers als aanvullend tv-pakket beschikbaar. HBO Nederland was een joint venture van HBO en toen nog zelfstandig kabelbedrijf Ziggo. Na de overname van Ziggo gebruikte de nieuwe eigenaar Liberty Global het HBO-content om de fusie tussen de zelfstandige kabelbedrijven Ziggo en UPC tot het huidige Ziggo kracht bij te zetten. HBO werd in Nederland als betaalzender opgedoekt en Ziggo kocht vanaf 1 januari 2017 voor de periode van vijf jaar de exclusieve uitzendrechten van films en series van HBO. Voor de marketing werd de populaire fictieserie Game of Thrones gebruikt. Wie legaal naar deze serie wilde blijven kijken moest maar de overstap van bijvoorbeeld KPN of T-Mobile naar Ziggo maken.

Ziggo kon de afgelopen jaren met exclusieve content als HBO en Formule 1 goed camoufleren dat het bedrijfsonderdeel van VodafoneZiggo moeilijke tijden doormaakte. Nu na het wegvallen van HBO en Formule 1 wordt dit in de eerste kwartaalcijfers van 2022 zichtbaar. Bijna 25.000 Nederlanders keerden Ziggo de rug toe. En waar de ene huilt daar lacht de andere. HBO-content is niet langer alleen beschikbaar voor Ziggo-abonnees nu vanaf 8 maart WarnerMedia dit content in eigen beheer in Nederland gaat exploiteren via de eigen streamingdienst HBO Max.

Het schaakbord van de streamingdiensten

Op het schaakbord der streamingdiensten worden door meerdere partijen gelijktijdig gespeeld. De meesterzet van WarnerMedia met levenslange prijsgarantie voert ook de druk op marktleider Netflix op. Zonder korting is HBO Max al met 4K kijkoptie acht euro per maand goedkoper dan Netflix. Met korting is het verschil zelfs tot 12 euro per maand opgelopen. Met andere woorden: het Netflix-abonnement kan worden ingeruild voor drie abonnementen, namelijk HBO Max (met korting), Disney+ en Amazon Prime Video. Eigenlijk staat door dezelfde meesterzet van WarnerMedia niet alleen Viaplay maar ook marktleider Netflix op het Nederlandse schaakbord schaak.

Bron: Spreekbuis en Broadcast magazine