Boete voor NPO vanwege reclameonderbreking in Op zoek naar Maria


Het Commissariaat voor de Media legt de NPO een boete van € 51.000 op vanwege het onderbreken van de uitzending van het programma Op zoek naar Maria met een reclameblok. Deze onderbreking door reclame is in strijd met de Mediawet 2008.

Op zoek naar… is een televisieprogramma van AVROTROS waarin de nieuwe hoofdrolspeler voor een musical wordt gezocht. Op zoek naar Maria en Op zoek naar Maria – Sing Off zijn vanaf 21 februari 2021 wekelijks uitgezonden op zondagavond op NPO 1, gedurende een periode van zeven weken.

De NPO, die verantwoordelijk is voor het plaatsen van programma’s in het uitzendschema, heeft besloten om tussen Op zoek naar Maria en Op zoek naar Maria – Sing Off een reclameblok te plaatsen. Naar het oordeel van het Commissariaat moeten Op zoek naar Maria en Op zoek naar Maria – Sing Off echter als één programma worden aangemerkt, waarmee het plaatsen van het reclameblok in strijd is met de Mediawet 2008 (artikel 2.96). Daarin staat dat programma’s van de publieke omroep in beginsel niet mogen worden onderbroken door een reclameblok.

Eerdere edities
Er zijn eerder programma’s uitgezonden volgens het format Op zoek naar…. Daarbij is geen soortgelijke overtreding geconstateerd. Bij eerdere edities zijn beide delen van het programma namelijk niet direct achter elkaar uitgezonden. Er is toen steeds een ander programma tussen de twee programmaonderdelen geplaatst. Dit is niet in strijd met de Mediawet 2008.

Programma moet voldoen aan bepaalde criteria
Publieke omroepen moeten aan bepaalde criteria voldoen om programma’s zoals Op zoek naar… te mogen uitzenden. Het Commissariaat toetst deze programma’s hierop. Zo mogen deze programma’s geen exclusieve samenwerking met een theaterproducent hebben, moeten ze onafhankelijk worden gemaakt, en mag er geen overdreven of overdadige aandacht zijn voor de theaterproductie waarvoor auditie wordt gedaan.

Een andere regel is dat er minimaal twee maanden tussen de laatste uitzending van het programma en het in première gaan van de theaterproductie moet zitten. Deze criteria zijn bij AVROTROS bekend en het programma Op zoek naar Maria voldoet aan deze criteria.

Bron: Broadcast Magazine