Amberscript maakt audiomateriaal toegankelijk met ondertiteling

Amberscript is een AI-bedrijf voor spraakherkenning dat aankondigt € 8,0 miljoen te hebben opgehaald voor het toegankelijk maken van audiomateriaal. De financiering van de Serie A-ronde werd geleid door Endeit Capital, een toonaangevende Nederlands-Duitse participatiemaatschappij, opgericht door voormalig bestuurders van mediabedrijf Endemol

Deze investering is juist nu relevant, omdat het vanaf 2025 voor alle organisaties – ook in het private domein – verplicht wordt om online audio- en videomateriaal toegankelijk te maken voor doven en slechthorenden.

Voor publieke televisieomroepen geldt al sinds 2011 een verplichting om 95% van de Nederlandstalige programma’s toegankelijk te maken voor doven en slechthorenden. Voor commerciële televisieomroepen is dit 50%. Hoewel ondertiteling in lineaire tv-programma’s vaak goed geregeld is, valt er op het gebied van online video’s nog veel winst te behalen.

Statistieken van de Europese Commissie tonen aan dat 20% van de populatie (wat uitkomt op ongeveer 3,4 miljoen Nederlanders) een tijdelijke of permanente handicap heeft, waardoor zij lastiger websites kunnen gebruiken. Door video- en audiomateriaal, maar ook websites en apps, digitaal toegankelijk te maken, wordt er een inclusievere samenleving gecreëerd én worden er nieuwe potentiële klanten aangetrokken.

Daarnaast is het toevoegen van accurate ondertiteling inmiddels noodzakelijk voor het behalen van een goede engagement van online video’s: uit onderzoek van Facebook blijkt dat zo’n 85% van het publiek video’s zonder geluid kijkt en dat video’s met ondertiteling voor 12% meer engagement zorgen.

Bron: Broadcast Magazine