CharacterHer is een oproep voor diversiteit en inclusie in de film- en mediasectoren

Samen met het Collectief 50/50 heeft de Europese Commissie in Cannes de CharactHer sensibiliseringscampagne gelanceerd: een pleidooi voor diversiteit en inclusie in de film- en mediasectoren.

Gendergelijkheid in de Europese film- en media-industrie is nog lang niet bereikt – naast de obstakels die vrouwen tijdens hun loopbaan kunnen tegenkomen, is een bekende factor voor deze aanhoudende onevenwichtigheden het feit dat bepaalde sectoren nog steeds als overwegend worden beschouwd of uitsluitend “mannelijk”. De impact van dergelijke opvattingen heeft de wijdverbreide praktijk van zelfcensuur in stand gehouden, waardoor sommige vrouwen kunnen worden ontmoedigd om functies uit te oefenen.

De CharactHer-campagne heeft tot doel deze stereotypen te ontkrachten: er bestaat niet zoiets als een ‘mannelijk’ beroep – vrouwen kunnen alles! De film- en media-industrie biedt een breed scala aan professionele kansen die een verscheidenheid aan verschillende competenties vereisen. Als je ambitieus, vastberaden en gepassioneerd bent, is er misschien een baan voor jou, ongeacht je geslacht of afkomst!

CharacterHer is een initiatief van het Franse Collectif 5050 in samenwerking met de Europese Commissie. Hierbij worden tevens nuttige tools aangereikt (die ook handig zijn om deze urgente aspecten in jouw Creative Europe-aanvraag aan te pakken). Zie hier de Toolkit CharactHer en de Informatiekit CharactHer. Daarnaast start het Franse Collectief 50/50 samen met Netflix een mentorcampagne.