Holland Film Meeting bouwt aan een nieuwe toekomst voor de filmindustrie in 2021
Tweeëntwintig meeslepende projecten van originele stemmen uit de hele wereld zullen verder worden ontwikkeld en gepresenteerd tijdens de Holland Film Meeting (HFM) van 2021, een van de belangrijkste Europese evenementen op het gebied van coproductie en ontwikkeling, en een essentiële brug tussen de Nederlandse en internationale filmindustrie.
In 2021 blijft de HFM zijn programma op de meest duurzame manier uitbreiden. Het evenement biedt nu een ontwikkelingsprogramma van meerdere weken aan de projectteams in selectie, waarvan de reikwijdte dit jaar reikt tot Indonesië en Zuid-Afrika, en waaraan deskundigen uit de hele wereld deelnemen.
Van de 22 projecten, gepresenteerd onder de pijlers BoostNL, Stories & Beyond en New Dutch, worden 12 projecten geleid door een vrouwelijke schrijver of regisseur (of beide), zijn 13 projecten van BIPOC filmmakers, en 4 verhalen gaan over LGBTQ+ ervaringen. De selectie is een eclectische mix van genres en filmvormen, waaronder 3 schitterende digital storytelling projecten en 3 zeer originele, hybride documentaires.
BoostNL Selectie
BoostNL, het op maat gemaakte professionele programma in samenwerking met partnerfestival IFFR en zijn CineMart, zet zijn succesvolle reeks van projectontwikkeling en exposure voort voor zijn zesde editie. De 7 geselecteerde projecten komen uit Nederland, Bolivia, Brazilië, Kazachstan en Thailand. Het vijf maanden durende programma richt zich met name op de meest uiteenlopende scenario- en verhaalontwikkeling en helpt bij het ontwikkelen van festival-, verkoop- en marketingideeën voor optimale marktblootstelling op zowel de HFM als de CineMart.
BoostNL is uitgegroeid tot een gerenommeerd platform voor de ontwikkeling van briljante audiovisuele werken, zoals The Reports on Sarah and Saleem (Muayad & Rami Alayan), Pleasure (Ninja Thyberg) en Sacha Polak’s DIRTY GOD. LA ÚLTIMA PRIMAVERA van Isabel Lamberti (geproduceerd door IJswater Films) was onderdeel van BoostNL 2018 en HFM 2019, en werd geselecteerd voor online Cannes 2020. THE STATION van Sara Ishaq (geproduceerd door Nadia Eliewat en gecoproduceerd door de Nederlandse groep Kepler Film) won ontwikkelingsprijzen op zowel HFM 2019 als CineMart 2020, voordat het werd geselecteerd voor Cannes Cinéfondation’s L’Atélier 2020.
Dit jaar onder meer een nieuwe film van regisseur Ibrahim Karatay (in BoostNL 2020 als producent van MARIONETTES van Arianne Hinz) en Janneke Pol, een zeer persoonlijke verkenning van de relatie tussen Armeniërs en Azerbeidzjanen, A CHRONICLE FROM NAGORNO-KABARAKH; een spannend filmisch verhaal over slaapwandelen in de wereld van de inheemse Guarani Brazilianen, Maya Da-Rin’s NIGHTSONG; een donker-komische en verfrissend openhartige kijk op het leven van expats en de verwachtingen van de maatschappij in THE RIGHT ANSWER van de Oekraïens-Nederlandse Mariia Ponomarova; en het waarschuwende verhaal van Zhannat Alshanova, winnaar van het Zilveren Luipaard, over blinde ambitie in een experimentele zwemschool in Kazachstan, A WINNER IS SEEN AT THE START.
Stories & Beyond Selectie
Nadat Stories & Beyond zich de vorige edities uitsluitend op Europa richtte, maakt het nu ook gebruik van het online format door zijn schijnwerpers te richten op landen die anders niet zo gemakkelijk in het programma zouden worden opgenomen. Het programma voor 2021 richt zich voor het eerst op projecten en professionals uit Indonesië en Zuid-Afrika, een spannende beslissing in het licht van recente coproductie-ontwikkelingen tussen deze landen en Nederland, met name de hit van dit jaar op Amazon Prime, DE OOST (THE EAST) van regisseur Jim Taihuttu en producent New Amsterdam Film Company.
De selectie voor 2021 bestaat uit 11 projecten. Nederland levert het grensverleggende historische epos MATA HARI, een droomproject van een van ‘s lands meest gerenommeerde regisseurs, Paula van der Oest; een hilarisch bloederige toevoeging aan het horrorgenre in de vorm van Jan van Gorkums SHINY NEW WORLD; en het schrijnende verhaal van slavernij in Suriname zoals vastgelegd door Hesdy Lonwijks PLANTATION WILDLUST.
Uit Zuid-Afrika komt de prachtige queer documentaire WE SPEAK GAYLE (gebaseerd op de door BFI Flare gefinancierde korte film) en de meeslepende animatie CHANCE ENCOUNTERS van het all-round talent Naomi van Niekerk. Indonesië brengt ons de toekomstige publiekslieveling GALEO OF THE SEAWALKERS en de tedere documentaire THE SILENT PATH, over een Nederlandse dominee die terugkeert naar de Indonesische regio waar hij het grootste deel van zijn leven heeft doorgebracht. Uit Frankrijk komen de Tunesische roadmovie over vriendschap en ontbering TUNIS-DJERBA van prijswinnaar Amel Guellaty, en de provocerende Ibiza-dramedy S’AIGUA BLANCA van IFFR-alumnus Maxime Kathari.
New Dutch Selectie
Onder de noemer “New Dutch“, die de aandacht vestigt op Nederlandse projecten in postproductie en audiovisuele projecten die minder conventionele routes volgen, zijn nog eens vier projecten geselecteerd voor creatief mentorschap in de laatste stadia van hun creatieve proces en hun eerste stappen op de markt. Deze sectie omvat een aantal unieke projecten op het gebied van digitale storytelling, van eigenzinnige stemmen die klaar zijn voor internationale exposure.
Dwight Fagbamila’s speelfilmdebuut FEMI, een beklemmend verhaal over de emotionele wervelwind van een jonge zwarte man, ongecontroleerde woede, afwezige vaders en voodoo, zal het publiek over de hele wereld in vervoering brengen. De andere drie projecten in deze selectie zijn verbluffende voorbeelden van meeslepende digitale storytelling: Mieke Gerritzens ‘typografische film’ en kritisch pamflet van de moderne samenleving, SWIPE; Abner Preis’ op jongeren gerichte koortsdroom over keuzes en consequenties, THE MIRACLE BASKET; en Maartje Nevejans grootmoedige, tedere verkenning van het Zwitserse zenboeddhisme en psychedelische ervaringen op grote hoogten, DESCENDING THE MOUNTAIN.
Hier is de volledige selectielijst te vinden.