NRC artikel over Lodewijk Crijns ‘rechtse plannen in een linkse hobbywereld’

De filmredactie van het NRC is bezig met een serie artikelen over dwarsliggers in de film. “Zonder dwarsliggers, buitenbeentjes en provocateurs komt de filmkunst niet vooruit.” In dat kader interviewde Coen van Zwol regisseur en NBF-lid Lodewijk Crijs.

“Regisseur Lodewijk Crijns, inmiddels 50, heeft de reputatie van dwarsligger. Iemand met rechtse filmplannen in een linkse hobbywereld die tegenstellingen uitvergroot waar het Nederlandse instinct is ze klein te maken. Hij behoort tot een lichting Filmschoolstudenten die medio jaren negentig op zoek gingen naar een publiek: niemand ging toen naar Nederlandse films. Jean van de Velde en Johan Nijenhuis vonden dat met komedies en romkoms, Crijns niet, hoewel hij vermoedelijk het grootste talent van zijn generatie is. Hij maakte indruk met geestige fake-documentaires, een genre dat toen in trek was. Na zijn New Age-satire Jezus is een Palestijn (1999) verloor jaren aan een actiefilm over Carlo Picornie, de Ajax-hooligan die in 1997 stierf in een veldslag met Feyenoord-supporters. Toen alles rond leek, dreigde de Picornie-clan met geweld en haakten geldschieters af. Het bleef bij korte films en sterke Telefilms als Loverboys (2003) en Hitte/Harara (2008). De filmpers koos Crijns Met grote blijdschap (2001) en Bumperkleef (2019) als film van het jaar. Maar zijn enige echte hit is Alleen maar nette mensen (2012). Bij zijn achtervolgingsthriller Bumperkleef was er in 2019 geen geld voor marketing. Crijns: „Het Filmfonds en de omroepen steken ergens twee miljoen belastinggeld in en accepteren daarna dat er niks aan marketing wordt uitgeven.” In Bumperkleef provoceert een opgefokt Vinex-mannetje een moordzuchtige ongediertebestrijder met bumperkleven. Ondanks enthousiaste kritieken vond Bumperkleef geen publiek – wel op Netflix trouwens. Dat de film in het buitenland goed verkocht is een schrale troost.”

Lees het hele artikel hier: ‘Filmmaker Lodewijk Crijns: rechtse plannen in een linkse hobbywereld’