Omroepverenigingen maken zich zorgen om programmastrategie NPO

NTR is verheugd dat het programma Andere Tijden op tv te zien blijft. Het aantal afleveringen wordt wel verminderd, maar het programma zal langer duren en een primetime plek in de programmering krijgen. Andere omroepverenigingen maken zich nog wel steeds zorgen om de door NPO doorgevoerde aanpassingen in de programmering.

Volgens BNNVARA gaat het totale aanbod aan consumentenjournalistiek op NPO 1 van 90 naar 45 minuten per week. BNNVARA-omroepdirecteur Gert-Jan Hox meldt in dagblad De Gooi en Eemlander ’stevig in discussie’ te gaan met de NPO. “Programma’s als Kassa en Radar kunnen uitsluitend bij de publieke omroep gemaakt worden en zijn van groot belang als tegenmacht in een goed functionerende democratie.”

In de Gooi en Eemlander meldt een AVROTROS-woordvoerder: “In een tijd waarin de stem van de burger zo vaak niet gehoord wordt door instanties en bedrijven, vinden wij het onbegrijpelijk dat de NPO consumentenjournalistiek wil halveren. (…) Met deze plannen laat de NPO opnieuw zien geen oog te hebben voor de behoefte van de samenleving en de kerntaken van de publieke omroep.”