Netflix draait recordjaar in 2020

Streamingdienst Netflix heeft in 2020 een recordjaar gedraaid. In totaal behaalde het bedrijf 203 miljoen abonnees en heeft het gedurende het jaar 37 miljoen nieuwe abonnees mogen verwelkomen. De jaaromzet bedroeg 20 miljard euro.

In maart 2020 begon het aantal betalende abonnees opvallend te stijgen, blijkt uit cijfers van Netflix. Tussen juli en september steeg het aantal minder hard, maar vanaf oktober nam het aantal abonnementen weer flink toe. In de laatste drie maanden van 2020 groeide het abonneebestand met 8,5 miljoen betalende gebruikers. Volgens Netflix komt dit onder andere door de coronacrisis en de kerstperiode.

Financieel

Netflix verwacht dat het nieuwe aantal abonnees in het eerste kwartaal van 2021 op zes miljoen zal uitkomen. Een groot verschil met de aantallen van vorig jaar. In maart 2020 zag het bedrijf een toename van 15,8 miljoen abonnees.

In het laatste kwartaal van 2020 behaalde Netflix een omzet van maar liefst 6,64 miljard dollar. Dit was veel hoger dan de 5,47 miljard dollar in 2019. Financieel gaat het goed met de streamingdienst. De inkomsten van het bedrijf waren meer dan toereikend om de kosten in 2021 te kunnen dekken. Ook hoeven er verder geen leningen aangegaan te worden door streamingdienst. De nettowinst van Netflix bedroeg in 2020 2,76 miljard dollar, een jaar eerder was dit nog 1,87 miljard dollar.

Concurrentie

Het bedrijf ziet dat de concurrentie op de streamingmarkt toeneemt. Vooral Disney Plus, met 87 miljoen abonnees, wordt gezien als een flinke concurrent. Ook NBCUniversal, Apple en WarnerMedia worden gezien als grote concurrenten.

Netflix zegt haar dienstverlening te blijven vernieuwen en komt met een nieuwe ‘shuffle-knop’ in de eerste helft van 2021, meldt Operationeel directeur Greg Peters van Netflix aan Variety. Deze functie is ontwikkeld  voor consumenten die niet goed weten wat zij willen kijken. Wanneer je gebruiktmaakt van de knop, start Netflix automatisch een film of serie. Het aanbod zal gebaseerd worden op eerder kijkgedrag. Verwacht wordt dat consumenten hierdoor minder tijd kwijt zijn aan het uitzoeken van een serie.

Bron: Entertainment Business