Vijf keer meer films bekeken via Picl

Filmplatform Picl heeft een goed jaar beleefd. Het aantal kijkers naar de films steeg 400 procent vergeleken met 2019. Bij Picl kopen kijkers een kaartje voor een (arthouse)film van een van de aangesloten filmhuizen, en kijken ze de film thuis via streaming.

Picl bestaat sinds maart 2017 en biedt films aan die ook in de zalen draaien; een aanvulling op het aanbod in de zaal voor de drukke of beperkte filmliefhebber. De filmtheaters krijgen een deel van de inkomsten. Inmiddels doen 38 onafhankelijke filmtheaters mee. De bestbekeken film op het platform in 2020 was Parasite, bij de Nederlandse films was het De beentjes van Sint Hildegard.

Genice Braamse, general manager: “We zien dat filmliefhebbers heel blij zijn dat ze nog steeds nieuwe arthousefilms kunnen zien én dat ze daarbij ook nog hun eigen filmtheater steunen, juist nu.”

Events via internet
Via Picl hebben filmevents zoals filmclubs, nagesprekken met makers, voorpremières en schoolvoorstellingen online wel door kunnen gaan, waarbij filmtheaters nog steeds hun eigen lokale publiek wisten te bereiken met op maat gemaakte programma’s.

Ook filmfestivals zoals Movies that Matter en Film by The Sea boden (een gedeelte van) hun programma aan via Picl. In november is Picl, samen met Peggy Gemerts van Full Color Entertainment, gestart met Pepr: het nieuwe podium voor Zwarte makers en verhalen uit de Afrikaanse diaspora.

In samenwerking met filmtheater Lux in Nijmegen start een pilot in het Radboud Universitair Medisch Centrum waarbij patiënten via Picl arthousefilms kunnen zien.

Noortje van de Sande en Anke van Diejen, directie Picl: “We zien een veerkrachtige filmindustrie die bereid is om samen met ons deze crisis aan te pakken, te experimenteren en bestaande werkwijzen tegen het licht te houden. Vanuit Picl zijn we daar heel trots op en daar gaan we ook in 2021 mee door.”

Lees ook: [Interview] Anke van Diejen en Noortje van de Sande over Picl

Bron: Nederlands Media Nieuws | www.picl.nl