Open call: VERS en Beeld en Geluid lanceren nieuw ontwikkelingstraject ReFresh!
Cannabis, Ze noemen me Baboe, Vliegende Hollanders: deze succesvolle producties maken allemaal creatief gebruik van archiefmateriaal. Maar wat is de meerwaarde hiervan? Wat kunnen archiefbeelden toevoegen aan jouw productie en hoe werkt dit?
VERS en Beeld en Geluid slaan de handen ineen voor een nieuw talentontwikkelingstraject: ReFresh. Beginnende makers krijgen de kans om de potentie te ontdekken van de enorme collectie van Beeld en geluid. Van masterclass tot pitch: leer alles over archiefgebruik.
En de OPEN CALL start nu! Dien uiterlijk 22 februari 2021 je plan in. Ter inspiratie organiseert VERS samen met Beeld en Geluid op 25 januari een online masterclass.
WAT IS REFRESH?
ReFresh is een talentonwikkelingstraject voor beginnende beeldmakers. Als deelnemer van ReFresh volg je van maart tot en met juni 2021 meerdere workshops. Je wordt gedurende het hele traject begeleid door filmmakers die veel ervaring hebben met het werken met materiaal uit archiefcollecties. Op 25 januari is er een online masterclass ter inspiratie.
Je leert in ReFresh over de creatieve mogelijkheden van archiefmateriaal, welke av-content er in een collectie zit, hoe je zoekt, hoe het met auteursrechten zit en je hoort over best practices. Het einddoel is een pitch document waarmee je je productie presenteert aan producenten en vertegenwoordigers van fondsen. Het vervolg is aan jou!
VOOR WIE?
Zit jij nog in de eerste 10 jaar van je carrière en heb je behoefte aan coaching en een podium? Dan is dit traject voor jou! ReFresh is een traject voor beginnende beeldmakers met een interesse voor archiefmateriaal en het (her)gebruik hiervan. Ervaren makers zullen niet geselecteerd worden, maar zijn natuurlijk van harte welkom bij de Online Masterclass op 25 januari.
VERS en Beeld en Geluid vinden het belangrijk dat álle beginnende makers een kans krijgen om hun unieke verhaal uit te werken. Een achtergrond in film of studie op een filmacademie is niet een vereiste. Als jij ons weet te overtuigen met jouw visie, maak je kans.
Bron: VERS, NFF