Update Lockdown Cinema

In juli werd Lockdown Cinema geïnitieerd als onderdeel van het Filmfonds pakket van COVID-19 steunmaatregelen. Deze eenmalige regeling richtte zich op projecten die de beperkingen van de lockdown omzetten naar filmische kracht. De ontvangen aanvragen toonden de veerkracht, creativiteit en diversiteit van de Nederlandse filmindustrie en maar liefst elf projecten werden er geselecteerd. Tijd om eens terug te kijken naar de projecten die een toekenning kregen. Hoe is het hen vergaan? Elke week richten we de schijnwerpers op een ander project. We bijten het spits af met producent Daniel Dow van DPPLR over zijn korte film Pantser

Totstandkoming van Pantser
‘Vlak tegen het einde van de oproep voor Lockdown Cinema nam regisseur en scenarist Jan Verdijk (winnaar Gouden Méliès voor Wild en Zilveren Méliès voor het door DPPLR geproduceerde A Stranger from the past) contact op. Hij had iets bedacht. Op woensdag pitchte hij zijn plan: Een A24-like psychologische thriller over ​twee zusjes gevangen in hun huis tijdens een extreem dodelijke pandemie​. Ik zei: “Er is nauwelijks tijd, maar f**k it.​ Let’s go.​ Twee dagen later, op de dag van de deadline, dienden we een compleet projectplan in voor Pantser. Een paar weken later werd ik gebeld met het nieuws dat het plan was geselecteerd. Fantastisch moment natuurlijk.’

Een van de voorwaarden van Lockdown Cinema is dat de films in 2020 moeten worden opgeleverd, relatief snel. Maar DPPLR produceert naast scripted film ook commercials, projecten met een korte doorlooptijd. Die ervaring helpt snel te kunnen schakelen. ‘Nagenoeg de gehele crew van A Stranger from the Past was opnieuw van de partij. Hoog bovenaan onze lijst potentiële DPs stond Noël Schoolderman, die ik goed ken uit de commercial scene. Noël had zich gedurende de lockdown voorgenomen meer scripted film te gaan draaien. Na een kennismaking met de regisseur was direct duidelijk dat zijn smaak en filmstijl de dystopische visie van Jan zou complementeren. We waren dan ook zeer enthousiast toen Noël zich aansloot.’

‘Het is uitzonderlijk dat een regisseur zich kwetsbaar durft op te stellen en daar zo ontvankelijk voor is. Het heeft Pantser absoluut naar een hoger niveau getild.’

Pantser kent drie rollen: twee zusjes (Roos, Mira) en een mysterieuze man. De ‘man’ vonden we vrij snel in Ward Weemhof, een ijzersterke acteur die zowel iets inhérent kwetsbaars als dreigends in zich heeft. Enkele weken later volgden Nola Kemper (16) en Femke de Booys (13), twee hyperintelligente meiden met een enorm charisma en spelvermogen.’

Wat volgde was een opwindende productieperiode, waarin alle betrokkenen werden gemotiveerd om bij te dragen en met ideeën te komen. ‘Het is uitzonderlijk dat een regisseur zich kwetsbaar durft op te stellen en daar zo ontvankelijk voor is. Het heeft Pantser absoluut naar een hoger niveau getild.”  Mede omdat we een vrouwelijke visie nodig vonden, werd Terence Schreurs gevraagd als regieassistent. Daarnaast heeft talentvolle scenarist Jessie Tiemeijer geholpen met het verfijnen van de twee vrouwelijke leads.’

‘De film werd eind oktober opgenomen gedurende vier dagen. Tijdens de eerste slate was het meteen vuurwerk. Op het moment van schrijven werkt editor Joshua Menco aan de montage. Deze week staat een nul versie op de planning. Midden december willen we de film af hebben.’

‘Op set draagt iedereen een masker en houd je zoveel mogelijk 1.5m afstand. Wanneer je dat niet doet, volgt een vriendelijk doch dringend verzoek van een Covid-manager.’

Draaien in deze tijd
DPPLR heeft eigenlijk het hele jaar (veilig) kunnen draaien. ‘Wat dat betreft hebben we echt geluk gehad. Al vroeg in het begin van de eerste lockdown draaiden we een speciale COVID-19 aflevering van onze webserie Kramp (VPRO, regie Nils Vleugels). Ook werd bij ons de productie van commercials eerder hervat dan de productie van fictie, vanwege de veel kortere draaiperiodes. We hebben dan ook actief mee kunnen helpen aan het realiseren van een veilig en secuur brancheprotocol. Uiteindelijk valt het protocol relatief mee, en zijn we inmiddels niet anders gewend.’

‘Voor Pantser werd nagenoeg iedereen de dag voor de opnames getest. Cast en crew verbleef samen in een hotel vlakbij de opnamelocatie in Rhenen. Een van de grotere risico’s waar je rekening mee moet houden is de kans dat iemand uitvalt vlak voor (of tijdens) de opnameperiode. Voor sommige functies wordt een backup in optie gezet, maar dat kan meestal niet voor Cast/Regie/DP. Tegen die uitval werd een productie verzekering afgesloten. Op set draagt iedereen een masker en houd je zoveel mogelijk 1.5m afstand. Wanneer je dat niet doet, volgt een vriendelijk doch dringend verzoek van een Covid-manager.’

‘Ik ben extreem dankbaar voor het feit dat wij in deze omstandigheden films kunnen blijven maken. Er hing een enorme buzz om deze indiening en ik ken veel makers die gedurende de isolatie aan een plan hebben gewerkt.’

Contact met het Filmfonds
‘Vóór de indiening heb ik contact opgenomen met een aantal vragen over ​Lockdown CinemaHet was immers een nieuwe categorie, die in rap tempo en als noodgreep voor makers werd ingevoerd. Het ging allemaal zo snel, van het moment dat de regeling bekend werd tot de ongekend korte tijdspanne waarin de projecten werden beoordeeld. ​Lockdown heeft geheid stapels extra werk opgeleverd bij het Fonds gedurende een periode waarin iedereen nog moest wennen aan thuiswerken. Desondanks merkte ik dat de mensen bij het Filmfonds vol enthousiast waren, opgaand in het doel om een impuls te geven aan de Nederlandse filmindustrie. Dat is wat mij betreft ​buitengewoon​ goed gelukt.’

‘Ik ben extreem dankbaar voor het feit dat wij in deze omstandigheden films kunnen blijven maken. Er hing een enorme buzz om deze indiening en ik ken veel makers die gedurende de isolatie aan een plan hebben gewerkt. Ook het werk aan een project dat niet kan worden gehonoreerd, leidt in mijn ervaring tot nieuwe contacten, ideeën en uiteindelijk vooruitgang van de industrie.’

‘Mede dankzij het Filmfonds maken we de stap naar series en speelfilms. We werken momenteel hard aan deze ontwikkeling.’

‘De afgelopen jaren heb ik kunnen bouwen aan onze band met het Filmfonds, met name de afdeling New Screen geleid door Dorien van de Pas. Ik hecht dan ook bijzonder veel waarde aan Dorien en haar team. Zij vervullen voor mij de rol van een ideale coach. Ieder project opnieuw kijk ik uit naar haar treffende inhoudelijke feedback, veelal eye-openers. Zo is het script van Pantser dankzij haar notes flink verbeterd. Ook zal Dorien haar feedback geven op de eerste versies van de montage. DPPLR heeft grote ambities op het gebied van scripted film en zij hebben ons daarin altijd ondersteund. Mede dankzij het Filmfonds maken we de stap naar series en speelfilms. We werken momenteel hard aan deze ontwikkeling en hopen in de toekomst nog meer bijzondere verhalen met talentvolle maker Jan Verdijk te mogen vertellen.’

Bron: Nederlands Filmfonds