Bero Beyer ‘We moeten het weer hebben over waar film voor staat’

In De Filmkrant een interview met Filmfonds-directeur Bero Beyer over de coronacrisis.

Hoe vergaat het de Nederlandse filmwereld in de coronapandemie? Beyer ziet veel ellende, maar voelt zich niet de kapitein op de Titanic. “Er zijn een hoop positieve bewegingen in de filmwereld. Als we die vasthouden komen we twee keer sterker uit die crisis dan we erin gingen.”

Terugblikkend op maart zegt Beyer dat hem en het Filmfonds snel duidelijk werd dat de coronacrisis geen tijdelijke dip in de filmwereld zou veroorzaken. “Dat het allemaal langer duurt dan menigeen had gehoopt, dringt nu overal door, maar wij zagen al snel dat het voor de filmsector veel langer zou gaan duren dan een half jaartje. Je kon makkelijk zien dat het zeker anderhalf of twee jaar zou gaan duren. Het wegvallen van festivals als Cannes had meteen invloed op de productie van nieuwe films, doordat financiers elkaar niet meer konden ontmoeten. Natuurlijk konden ze dat ook online doen, maar dat werkt niet bij financiering. Alleen dat had dus al gevolgen voor de lange termijn.”

Het Filmfonds had andere zorgen dan het wegvallen van Cannes. “Onze taak was en is om voor de hele Nederlandse filmketen een zinnig antwoord te vinden op essentiële punten.” Dat klinkt vaag, maar de “stuk of twaalf maatregelen” die het Filmfonds uit de grond stampte om de sector overeind te houden, zijn dat niet (zie kadertje). Beyer somt op: “Het gaat van steun aan producties tot aan een vergoeding van meerkosten om coronaproof te kunnen draaien; van ondersteuning van filmtheaters tot aan steun aan campagnes voor het uitbrengen van films; van steun aan individuele makers met de projecten Film Fast Forward en Lockdown Cinema tot de Garantieregeling Pandemie.”

Lees het volledige interview (gemaakt door Jos van der Burg en Ronald Rovers) bij de Filmkrant: Filmfonds-directeur Bero Beyer over de coronacrisis. ‘We moeten het weer hebben over waar film voor staat’