Nederlandse films geselecteerd voor Cannes 2020
Nederlandse films en coproducties zijn prominent aanwezig op Cannes 2020, ondanks dat de verschillende festivalsecties door de pandemie op een alternatieve manier worden gepresenteerd.
Isabel Lamberti’s debuutspeelfilm La última primavera (Last Days of Spring) is geselecteerd voor Cannes ACID 2020. De film speelt zich af in een sloppenwijk bij Madrid, waar de inwoners worden gedwongen om hun zelfgebouwde huizen te verlaten omdat het land waarop ze wonen is verkocht. De verschillende leden van de Gabarre-Mendoza familie worstelen, elk op hun eigen manier, met hun leven in transitie.
Het Spaanstalige La última primavera is geproduceerd door Steven Rubinstein Malamud en Marc Bary voor IJswater Films, en gecoproduceerd door Tourmalet Films (Spanje). De film was onderdeel van BoostNL 2017, een programma van CineMart en Holland Film Meeting, de coproductiemarkten van het International Film Festival Rotterdam en het Nederlands Film Festival, voor films in ontwikkeling.
De ACID selectie wordt gepresenteerd voor publiek tijdens verschillende evenementen in Frankrijk, met als startpunt 25 tot 29 september in Le Louxor in Parijs.
De korte film Marlon Brando, van regisseur Vincent Tilanus is geselecteerd voor de prestigieuze Semaine de la Critique-sectie. De film vertelt het verhaal van de zeventienjarige Cas en Naomi. Ze zijn beiden gay, doen eindexamen en zijn elke dag samen. Ze ervaren een ultieme veiligheid bij elkaar, maar wanneer hun toekomstplannen hen uit elkaar lijken te drijven, komt hun relatie op losse schroeven te staan.
Vincent Tilanus studeerde met zijn film Bladgoud in 2018 af van de Nederlandse Filmacademie en won de Prix Amnesty International France op het Poitiers Film Festival. Producenten Loes Komen en Eva Verweij van filmproductiehuis Room for Film wonnen in 2017 een Studenten Oscar met de film Grijs is ook een kleuren een Gouden Kalf voor hun korte film En Route.
Semaine de la Critique presenteert de films in haar selectie dit najaar aan het publiek door middel van speciale vertoningen in Frankrijk, Tsjechië en de VS. Daarnaast worden de 10 filmmakers uitgenodigd om in december deel te nemen aan de Next Step workshop, met als doel de korte film regisseurs te ondersteunen bij de stap naar het maken van speelfilms.
Twee minoritaire coproducties zijn geselecteerd voor Cannes International Film Festival – Cannes 2020 label.
Het Deense Druk (Another Round), geregisseerd door Thomas Vinterberg, is een coproductie van het Nederlandse Topkapi Films. De film draait om een groep van vier bevriende docenten, die horen over een theorie dat licht dronkenschap creativiteit verhoogt en de geest opent naar de wereld om hen heen. Ze besluiten het experiment aan te gaan om gedurende de werkdag het alcoholpercentage in hun bloed op een constant niveau te houden.
Pleasure, Ninja Thyberg’s debuutfilm (Zweden) is een coproductie van Lemming Film. Pleasure duikt in de Amerikaanse porno-industrie en volgt de 20-jarige Bella uit Zweden, die in Los Angeles aankomt met de droom de volgende grote pornoster te worden. De film is rauw, maar schetst een zowel menselijk als humoristisch portret van een door mannen gedomineerde wereld, gezien vanuit een vrouwelijk perspectief. De film werd onder andere ontwikkeld binnen BoostNL 2016.
Voor Cinefondation’s Atelier is geselecteerd het project A Fucked up Tribute to Motherly Love van Dan Geesin & Esther Rots. Van 23 tot 25 juni organiseert het Atelier een online netwerkevenement en zullen de filmmakers deelnemen aan een aantal meetings met potentiële financiers en coproducenten.
Synopsis: Samuel Dirk (48) is een recent gescheiden pianostemmer die zich nog altijd probeert te bevrijden van zijn moeder’s verwachtingen. Zelfs een seksueel geladen weekend naar België is niet genoeg om de vurige verlangens van zijn moeder te doven, die uiteindelijk overkoken met fatale gevolgen.
Bovengenoemde films kwamen tot stand met steun van het Nederlands Filmfonds. La última primavera van Isabel Lamberti kreeg een bijdrage vanuit New Screen Low Budget. Marlon Brando van Vincent Tilanus kreeg een toekenning vanuit de Filmfonds Shorts en volgt onder andere Import van Ena Sendijarevic in Cannes 2016, All Eyes on the Road van Stefanie Kolk op het Locarno Filmfestival 2019 en L’été tout le reste van Sven Bresser op het Film Festival in Venetië en Toronto op, op een internationaal platform op. Druk van Thomas Vinterberg en Pleasure van Ninja Thyberg ontvingen beiden een bijdrage vanuit de regeling Realisering minoritaire coproducties.
Bron: Nederlands Filmfonds