Filmmakers en acteurs over filmmaken op anderhalve meter afstand

In verschillende media spreken filmmakers en acteurs zich uit over de (on)mogelijkheden om film en televisie te maken in coronatijden. Omdat acteurs niet zijn aangemerkt als contactberoep moeten zij de anderhalve meter afstand in acht houden. Acteurs en filmmakers pleiten ervoor om voor acteurs een uitzondering te maken, net zoals bijvoorbeeld voor kappers geldt dat zij niet de anderhalve meter afstand hoeven houden van hun klanten.

Op1 met Noortje Herlaar, Jon Karthaus en Antoinette Beumer

Een film maken met 1,5 meter afstand: actrice Noortje Herlaar en regisseur Jon Karthaus lukte het. Maar wel met veel moeite. Samen met Antoinette Beumer van Videoland vertelden ze bij Op1 24 mei 2020) welke moeilijkheden de anderhalve-meter-samenleving met zich mee brengt voor de filmindustrie.

Nu.nl Jon Karthaus: ‘Straks is het aanbod van nieuwe series en films op’

Filmsets liggen al weken stil, want een liefdesscène filmen met twee mensen op 1,5 meter afstand haalt alle romantiek uit het verhaal. Jon Karthaus maakte als een van de eersten een film binnen de richtlijnen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en merkte hoe alle regels tot creativiteit kunnen leiden, maar ook hoe ingewikkeld het is overal aan te voldoen. Hij hoopt op iets meer steun voor de culturele sector.

Noortje Herlaar en Tibor Lukács spelen de hoofdrollen in Op Gepaste Afstand, waarbij twee mensen elkaar ontmoeten tijdens de lockdown en samen door de stad gaan wandelen. Het is een romantische, korte film, waarin de lockdown niet vermeden wordt, maar het niet de nadruk heeft voor de kijker.

“Bart (Willemsen, red.) belde mij met het idee een film te gaan maken op 1,5 meter afstand en ik liep zelf ook al een tijdje rond met het idee dat ik toch graag iets wilde doen. We hebben een scenarist benaderd en kwamen hierop uit. We willen de realiteit laten zien, want ik denk dat we een belangrijk geschiedkundig moment meemaken. We wilden het vastleggen zodat je over tien jaar denkt: oh ja, dat was toen zo”, aldus Karthaus in gesprek met NU.nl.

De filmmakers liepen tegen allerlei dingen aan in de productie: niemand mag dichter dan 1,5 meter bij elkaar in de buurt komen en dus moeten geluidsmannen achter een plastic scherm en met handschoenen aan microfoontjes opspelden. De makers huurden zelfs mensen in die op de set ‘anderhalvemetermanagers’ waren en constant met een zwart-gele stok duidelijk maakten hoeveel afstand dat eigenlijk is. Dat kost aanzienlijk meer tijd, waardoor een productiedag veel langer duurt dan normaal. De omstandigheden zijn niet ideaal en dus liggen film- en seriesets over de hele wereld al wekenlang stil.

“Tijdens de quarantaine zet je zonder erbij na te denken Netflix aan, neem je er een abonnement op Disney+ bij en heb je op Videoland nu van alles teruggekeken. Zo hoef je je nooit te vervelen, maar ik heb wel eens het idee dat er vergeten wordt dat al die series en films nu gewoon niet gemaakt kunnen worden. Straks is het aanbod op. Cultuur is heel belangrijk voor mensen, daar gaan ze in Den Haag nu wel een beetje aan voorbij heb ik het idee”, aldus Karthaus.

De regisseur en coproducent van Op Gepaste Afstand denkt dat het niet realistisch is om alle films in de toekomst zo op te nemen. “Als de held van de film verliefd wordt, wil je hem of haar toch zien zoenen of met iemand mee naar huis zien gaan. Een actiescène opnemen kan nu ook niet, want je kunt op 1,5 meter niet vechten. Ik kan me daarom wel voorstellen dat we in de toekomst met een hele crew in quarantaine zouden gaan, twee weken voor opnames en daarna. Dan heb je meer bewegingsvrijheid.”

Ook zo’n mogelijkheid zou echter zorgen voor hogere kosten. “Cultuur is zo’n essentiële sleutel in ons tijdverdrijf en toch wordt er nu amper geld voor uitgetrokken. KLM krijgt 4 miljard, de culturele sector 300 miljoen euro. Als er een tak van Philips dichtgaat en 2.000 mensen daardoor hun baan verliezen, staat dat op de voorpagina van kranten en sites. Maar als zoals nu drie films stil komen te liggen, of de hele theaterbranche, spreekt niemand van hoeveel banen daar wel niet verdwijnen. Ik hoop heel erg dat ook daaraan gedacht gaat worden en er iets meer ruimte vrijgemaakt wordt voor cultuur. Want theater, muziek, films, series en poëzie zijn zo belangrijk.”

Beeld en Geluid: TV- en filmproductie – Media in crisistijd

Een blik achter de schermen bij televisie- en filmproducties. Want hoe gaan producenten en regisseurs om met de situatie nu hun projecten voor onbepaalde tijd zijn stilgelegd en films niet kunnen draaien in de bios? Of hoe is het voor acteurs om afstand te houden op de set? In deze aflevering praat Harm Edens met Frans Klein, Kaja Wolffers, Norbert ter Hall en Wytze Koppelman. Tevens delen Angela Schijf, Noortje Herlaar en Else Talsma hoe hun werk is veranderd.

UK: tv programma’s bereiden zich voor op herstarten productie

EastendersCoronation StreetEmmerdale en Top Gear gaan naar verwachting de komende weken weer opstarten met filmen op basis van de richtlijnen die de Engelse omroepen hebben opgesteld. ITV, BBC, Sky, Channel 4, Viacom STV en ITN als ook branche organisaties zoals de Producers Alliance for Cinema and Television (PACT) en de Association for Commercial Broadcasters and On-Demand Services (COBA) hebben een protocol opgesteld met een framework voor effectief management en risicobeheersting in televisieproductie. De richtlijnen voor tv-producties komen eerder dan die van het British Film Institute over high-end tv drama en filmproductie, die eind mei verwacht worden.

Lees hier meer over de situatie in het Verenigd Koninkrijk

EU: Grote onderlinge verschillen Europa

Hollywood Reporter vergeleek de verschillende protocollen en richtlijnen voor filmproductie in Europa.

Europe is open for business. Sort of. Several European countries, including traditional international production locations, such as the Czech Republic and Iceland, have allowed film and television shoots to restart after shutdowns due to the novel coronavirus pandemic. This week, territories from Poland to Portugal also unveiled their plans to get the cameras rolling again, with new COVID-19 regulations that will allow local and international productions.

Certain hygienic guidelines are near-universal, including social distancing of around 2 meters (6.5 feet) between crew members and the use of face masks and disinfection protocols. Closed sets are required almost everywhere, as are limits on the numbers of people on set at any one time. But digging down into the details, the rules for shooting vary from territory to territory and in some cases within a single country. Spain, for example, has opened up shooting in areas with very low rates of COVID-19 transmission, such as the Canary Islands and the Valencia region, but is being much more restrictive in major cities like Madrid or Barcelona, which still have high contagion levels.

Lees meer bij Hollywood Reporter

USA: onenigheid tussen grote studio’s en vakbonden over coronaprotocol

Terwijl er in Nederland een door alle partijen erkend protocol ligt om de filmproductie weer op gang te helpen, heerst er in de Verenigde Staten vooral onenigheid. Er is een dertig pagina’s tellend document maar dat is opgesteld door vertegenwoordigers van de grote filmstudio’s. De vakbonden van acteurs en crewleden vinden dat ze niet gehoord zijn en zetten er niet hun handtekening onder. Het is zelfs denkbaar dat ze met een geheel eigen richtlijn komen. Als dat zo is, kan dat uitlopen op een telkens herhaald touwtrekken op de set om te bepalen wiens regels gevolgd moeten worden.

Lees verder bij Variety