Afgelaste events raken ook zenders en reclameverkopers

De Europese voetbalfederatie UEFA heeft het EK-voetbal uitgesteld tot de zomer van volgend jaar. Met de uitbraak van het coronavirus op het continent zijn veel landelijke competities opgeschort; het uitstel geeft ruimte om deze op een later moment af te ronden. De gevolgen voor zenders en reclameverkopers zijn ingrijpend.

Het EK-voetbal is slechts een van de grote sportevenementen van 2020: Japan organiseert de Olympische Zomerspelen, die vooralsnog lijken door te gaan. De Tour de France staat op de tocht, maar een definitief besluit daarover is nog niet genomen. Afgelopen vrijdag werden door de Franse wielerbond Fédération Française de Cyclisme alle andere tourwedstrijden afgelast.

De Formule 1 op Zandvoort is afgelast en het British Touring Car Championship werd dat gisteren eveneens. Voor Europese publieke omroepen en zenders is het vervallen van grote sportwedstrijden een flinke strop. Vakuitgave Advanced Television citeert Conrad Wiacek van data-bedrijf Sportcal.

“BBC en ITV hebben in voor uitzendrechten in Groot-Brittannië zo’n 200 miljoen pond uitgegeven. In Duitsland hebben ZDF en ARD zo’n 160 miljoen uitgegeven. Veel zenders hebben al forse bedragen uitgegeven rond sportevenementen, dus deze beslissingen zullen zeker een diepe impact hebben”, aldus Wiacek.  Ook in Nederland worden door de publieke omroep tientallen miljoenen uitgegeven voor het binnenhalen van uitzendrechten.

Reclameverkoper Ster rekende zich vorig jaar tientallen miljoenen rijker, met grote evenementen in 2020 in het vooruitzicht. Het bedrijf stak gisteren een helpende hand uit naar adverteerders die door de maatregelen tegen het coronavirus in de knel komen.

Het belangrijkste niet-sportevenement in Nederland van dit jaar, het Eurovisie Songfestival, wordt ook geschrapt. Dat is besloten door de organisatie van Europese publieke omroepen EBU. Dat betekent voor Nederlandse en Europese omroepen een forse extra strop aan misgelopen reclame-inkomsten.

Bron: Villamedia/NOS