Nieuw ontwikkelingsfonds voor filmprojecten
Cinéart lanceert samen met internationale partners Curzon en Madman Entertainment een ontwikkelingsfonds voor filmprojecten.
Drie distributeurs beginnen een internationaal filmontwikkelingsfonds met een budget van 1.2 miljoen pond (ruim 1,4 miljoen euro). Deelnemende partijen zijn het Engelse Curzon, Cinéart (Benelux) en het Australische Madman Entertainment. Als Hoofd Ontwikkeling is Kristian Brodie aangesteld, die vanuit het Londense kantoor van Curzon zal werken.
In eerste instantie gaat het om een ontwikkelingsfonds dat makers wil helpen “de eerste stap zetten”, vertelt Co-CEO Marc Smit van Cinéart. “Je moet denken aan scenario-ontwikkeling, een financieel plan opstellen of kosten voor het aantrekken van talent. Na een eerste cyclus van drie jaar gaan we kijken of we de financiering van projecten kunnen uitbreiden met een tweede periode van vijf jaar of dat we er uit stappen.” In ruil voor de financiering hebben elk van de drie partners een ‘first look license’ op lokale distributie, het recht om als eerste partij te mogen beslissen over distributie.
Wat betreft het soort projecten, zegt Smit, moet je denken aan de titels die Cinéart en de twee andere partners al uitbrengen. “Het is niet bedoeld voor makers als Ken Loach of Pedro Almodóvar, die geen enkel probleem hebben om financiering te vinden, maar voor mensen die hun tweede, derde, vierde film van de grond willen krijgen. We zijn trouw aan makers en je moet dit echt zien als een positieve ontwikkeling. Het is absoluut niet zo dat we ontevreden zijn over de bestaande structuren van financiering. Dit is echt complementair aan de nationale fondsen”.
Curzon CEO Philip Knatchbull stelde het gisteren tegen Deadline net anders: “We zijn ervan overtuigd dat de markt een fonds kan gebruiken dat [de verschillende ontwikkelingsfases van] projecten naadloos met elkaar kan verbinden, van ontwikkeling tot distributie. Het succes van onafhankelijke films zal steeds meer afhangen van het coördineren van een internationale release-strategie en dit fonds is een belangrijke stap om dat te kunnen realiseren.”
Bedragen kan Smit niet noemen omdat die per project zullen verschillen. “We hebben wel een idee, maar het heeft geen zin om dat hier te zeggen. Elk project wordt op z’n eigen merites beoordeeld en heeft zijn eigen prijsplaatje.”
Bron: De Filmkrant
Auteur: Ronald Rovers