Youtube verdiende 15 miljard aan reclameomzet in 2019

YouTube heeft Google in 2019 zo’n 15 miljard dollar opgeleverd, dat maakte moederbedrijf Alphabet bekend.

Alphabet, het moederbedrijf van YouTube, Android en Google, heeft voor het eerst de omzet van YouTube bekendgemaakt. In 2019 draaide YouTube een reclame-omzet van 15,15 miljard dollar. Dat is 3,99 miljard meer dan in 2018. De omzet en bedrijfsresultaten van Alphabet zitten in een continu stijgende lijn. Het bedrijf behaalde in 2019 met 161,86 miljard dollar aan omzet een omzetgroei van 18,3 procent. Alleen al in het vierde kwartaal 2019 kon het bedrijf 4,7 miljard dollar aan YouTube-inkomsten in de boeken schrijven en 27,19 miljard dollar aan Google Search-inkomsten. Clouddiensten leveren het bedrijf 8,9 miljard dollar aan jaarinkomsten op.

Het netto-resultaat van Alphabet bedraagt over 2019 34,34 miljard dollar en is daarmee 11,7 procent meer dan in 2018. Het bedrijfsonderdeel Google Search behaalt de grootste omzet met 98,12 miljard dollar. De schuldenlast bij Alphabet is relatief laag met 4,6 miljard dollar aan langetermijnschulden. In de cijfers zijn ook de boetes van de Europese Commissie opgenomen ter waarde van 6,8 miljard dollar voor het overtreden van mededingingsregels. Ondanks de algehele koersdip op de beursmarkt, mede door het coronavirus, is de waarde van het aandeel Alphabet sinds juni 2019 continu stijgend.

Het is de eerste keer, in de vijftien jaar dat Google eigenaar is van videoplatform Youtube, dat dit soort cijfers gedeeld worden.

Bron: Spreekbuis.nl / Nederlands Media Nieuws