Verslag IFFR preview met Bero Beyer
Bero Beyer deed gisteravond (7 januari 2020) voor exclusief gezelschap van NBF-leden en andere geïnteresseerden uit de doeken waar we de komende editie van het IFFR naar uit mogen kijken.
Dit jaar staat zuivere creatie centraal. Bero introduceerde dat als volgt: ‘Vanaf het allereerste begin dat we ons realiseerden dat we überhaupt menselijke wezens waren, kwamen er mensen op het idee om hun handafdruk op een rotswand te drukken om te laten zien ‘dit ben ik’. Dat, plus techniek is eigenlijk film.” Vandaar dat kunst ook weer een belangrijk onderdeel in het programma is. Veel experimentele films en installaties dus, waarvan een aantal speciaal gemaakt in opdracht voor het IFFR.
Een van de woorden die we deze avond en ook tijdens het festival veel zullen horen is het woord ‘collectief’. Toepasselijk in de context van een avond georganiseerd door een beroepsvereniging. Bero: “Natuurlijk viert het festival de individuele filmmakers, jong en oud, maar ook in de vorm van collectieven. Wij vinden dat een film maken niet alleen een job is van een regisseur, er zijn veel meer mensen bij betrokken en dat zijn ook allemaal filmmakers.” Voor de masterclasses zijn daarom niet alleen regisseurs uitgenodigd, maar ook composers, cameramensen, production designers. In het kader van collectieven lichtte Bero ook het programma Synergetic uit. In dit multidisciplinaire programma vind je onder andere de installatie G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children van collectief The Ummah Chroma (in samenwerking met Het Nieuwe Instituut).
Verder is er een expositie van de polaroids van Robby Müller en wordt dit jaar voor het eerst de Robby Müller Award uitgereikt aan De Mexicaanse cameraman en schrijver Diego García. Er is weer een Rotterdämmerung selectie vol heerlijke genrefilms, veel korte films, films van beginnende en gevestigde makers. In de competitie is Vincent Boy Kars met zijn debuut Drama Girl als enige Nederlandse filmmaker geselecteerd voor de internationale Tiger-competitie voor lange film. Een heerlijk verwarrende film waarin je voortdurend op het verkeerde been wordt gezet.
Tot slot maakte Bero ons lekker met een aantal trailers van veelbelovende films die tijdens het IFFR in première gaan. Zoals de openingsfilm Mosquito en feel good afsluiter A Beautiful Day in the Neighborhood. Absoluut niet te missen is de unieke vertoning van David Cronenberg’s klassieker Crash met live score gespeeld door het Rotterdam Philharmonisch Orkest. Ook de masterclass van Bong Joon-ho en de speciale zwart-wit vertoning van Parasite wil je niet missen!
De volledige line-up is bekend en staat online, voor de Specials kun je al kaarten kopen. Op woensdag 15 januari wordt het complete festivalprogramma met blokkenschema per dag bekend gemaakt. Ook is dan het volledige Talks & Masterclasses-programma bekend. De officiële kaartverkoop start op vrijdag 17 januari om 20:00 uur.