IFFR 2020 maakt eerste titels bekend

Het aftellen is begonnen: nog twee maanden tot de opening van het Internationa Film Festival Rotterdam. Deze week maakte het grootste filmfestival van Nederland vier van haar vijf themaprogramma’s bekend. Ook werden de eerste titels naar buiten gebracht.

Sacred Beings, samengesteld door Young Curator Darunee Terdtoontaveedej, gaat over genderdiversiteit en -fluïditeit buiten de westerse context. Hoewel er de laatste jaren een toenemende intolerantie is jegens transgenders en queers erkennen veel Aziatische culturen al veel langer een non-binaire invulling van seksuele identiteit. Denk aan de hijras in India, de bissu-priesters in Wulawesi en de nat kadaw in Myanmar. Voor Sacred Beings zijn in ieder geval The Sculpture of Place & Time en Apparatus geselecteerd. De eerste film legt de fysieke en spirituele ervaringen van een danser vast, de tweede onderzoekt de koloniale invloed op ideeën van mannelijkheid op het eiland Samoa.

Synergetic biedt ruimte aan het werk van film- en kunstenaarscollectieven, die verhalen vertellen die buiten de gangbare mainstream liggen. Drie Afrikaanse collectieven presenteren werk dat gemaakt is in opdracht van het IFFR. Ook is er een vertoning van The End Will Be Spectacular van de Rojava Film Commune, die Syrië moest ontvluchten toen de Turken onlangs het land binnenvielen. The Eyeslicer is terug voor een tweede seizoen en biedt weer een spreekbuis voor onafhankelijke filmmakers uit de VS.

In The Tyger Burns is de spotlight gericht op veteranen die hun frisse blik, energie en originaliteit hebben behouden. Het programma omvat dertig nieuwe en recente films van regisseurs die al actief waren toen het IFFR in 1972 zijn debuut maakte. Van Nakajima Sadao is het samoeraidrama Love’s Twisting Path te zien. Michael Pilz presenteert With Love – Volume One 1987-1986. Roy Andersson komt met About Endlessness en Andrej Smirnov met The Frenchman.

Wait and See gaat over wachten, verwachting, voortuitkijken, nieuwsgierigheid en anticiperen. Een keer per dag is er een speciale sessie over één filmmaker in een installatieachtige ruimte. In het parallelle filmprogramma draaien films waarin tijd centraal staat. Zo laat Zumiriki zien dat een vier maanden durend verblijf in een boomhut geen saaie aangelegenheid hoeft te zijn. En spreiden de vrouwen in Nothing to be Afraid of engelengeduld tentoon bij het opruimen van landmijnen in de Armeense enclave Nagorno-Karabakh.

De naam en invulling van het vijfde en laatste themaprogramma wordt bekend gemaakt op 18 december. Dan zet het IFFR ook het complete programma online.

Bron: De Filmkrant