Verslag NBF Netwerkborrel: IDFA Preview, de favorieten van Orwa Nyrabia
Gisteravond in Sociëteit De Kring deed Orwa Nyrabia, creatief directeur van IDFA, zijn favorieten uit het omvangrijke en veelzijdige IDFA programma uit de doeken. Een gemêleerd gezelschap van NBF-leden, Kringleden en andere geïnteresseerden zaten met notitieblokjes in de aanslag. Wat te gaan zien, wat mag je niet missen? Orwa loodste ons in zo’n twee uur langs de hoogtepunten uit het programma.
Allereerst lichtte hij de samenstelling van het totale programma toe. Vorig jaar committeerde het IDFA zich aan het 50/50 by 2020 project en dit jaar voldoet het festival inderdaad aan die eis: 64% van de competitietitels is van vrouwelijke makers. Voor het volledige festivalprogramma geldt dat voor 47% van de titels. Dat maakt IDFA 2019 de editie met het hoogste percentage vrouwelijke filmmakers ooit. Orwa benadrukt dat het niet gaat om de cijfers, of dat de verdeling precies 50/50 is, het gaat om gelijkheid en eerlijke kansen, dat is het principe waar het festival aan wil voldoen en dat is buitengewoon goed gelukt kunnen we wel stellen.
Deze IDFA editie is tevens de meest diverse ooit als het gaat om geografische spreiding. Ook daar hebben de programmeurs gekeken naar een eerlijke verdeling, want waarom zou je alleen films laten zien over Africa, maar niet uit Afrika (zoals bijvoorbeeld deze tip). Maar, zo verzekerde de festivaldirecteur ons, dat betekent niet dat de Nederlandse documentaire er bekaaid vanaf komt. De Nederlandse makers blijven ruim vertegenwoordigd in de selecties en programma’s en staan uiteraard in de spotlight in de IDFA Competion for Dutch Documentary.
Verder lichtte Orwa een aantal belangrijke veranderingen aan in het IDFA Industry programma toe. IDFA is wat dat betreft by far het grootste festival. Ter illustratie, er komen niet alleen het grootste aantal professionele bezoekers, het zijn er twee maal zoveel als de nummer twee in de ranglijst. Dat betekent ook een grote verplichting aan de makers om dit deel van het programma te blijven verbeteren, zo stelt Orwa. De grootste verandering vindt plaats in het Industry Forum dat een ander, iets intiemer en besloten karakter zal krijgen in de hoop dat dat de kans om goede zaken te doen vergroot.
Orwa vertelde ons vervolgens alles over de belangrijkste thema’s, focusprogramma’s en competities en lichte uit elk onderdeel een aantal van zijn favorieten toe met een prachtige beschrijving, boeiende achtergrond informatie of een fragment. Daarbij werd hij bijgestaan door programmeur Joos Daamen. Door het hele programma heen zitten prachtige Nederlandse producties en coproducties, zoals My Rembrandt van Oeke Hoogendijk, They Call Me Babu van Sandra Beerends. Ook het DocLab programma is veelbelovend en spectaculair, met bijvoorbeeld de dome-documentary Climate Crimes in het planetarium van Artis. Ale met al heeft Orwa ons ervan weten te overtuigen dat dit wederom de beste IDFA editie ooit wordt!
Er is deze editie veel aandacht voor het gebruik van bestaand materiaal, found footage of archiefmateriaal in documentaire film. Naast de nieuwe Beeld en Geluid IDFA ReFrame competitie voor het creatieve gebruik van archieven is er een focusprogramma (Re-leasing History) over dit onderwerp. De NBF sluit aan bij dit thema en buigt zich maandagavond 25 november over de praktische vragen die voortkomen uit het gebruik van bestaand materiaal met experts van Beeld en Geluid, Getty Images en producent Pieter van Huystee.