Nouchka van Brakel waarschuwt tegen ‘verpreutsing’

“Stop de censuur op de beleving van seksualiteit, sensualiteit en zinnelijkheid in films.” Aldus de oproep van regisseur Nouchka van Brakel aan Nederlandse scenaristen, regisseurs, acteurs, actrices, producenten en subsidieverleners.

Regisseur Nouchka van Brakel regisseerde in 1977 als eerste vrouw in Nederland een speelfilm en maakte in de jaren zestig en zeventig de seksuele revolutie van dichtbij mee. Nu maakt ze zich zorgen over de toenemende verpreutsing. Zowel in het algemeen (sportbroekjes onder de douche, niet-bloot-dagen in de sauna) als bij films in het bijzonder, als keerzijde van het door #MeToo aangezwengelde intimiteitsdebat. Met een dreigende uitsterving van seksscènes tot gevolg.

Van Brakel sprak haar oproep afgelopen zaterdag uit in het kader van de uitreiking van de Louis Hartlooperprijs, nadat ze vorig jaar die prijs won voor de beste filmpublicatie met haar boek Scènes uit mijn eigen draaiboek. “We dreigen een realistisch en eigentijds beeld van de beleving van een onmisbaar en opwindend gegeven in de ban te doen. Bijvoorbeeld door het aanstellen van intimiteitsregisseurs die bij bloot-, vrij- of seksscènes tot op de millimeter uitkienen welk stukje bloot tijdens welke handeling mag worden getoond. Daar moet je toch niet aan denken? Laat de seksuele verbeelding weer aan de macht komen!”

Lees de oproep van Nouchka van Brakel hier, De Filmkrant: ‘Seksuele verbeelding aan de macht!’

De oproep lijkt een reactie te zijn op de brief van seksuologen en feministen die vlak voor de start van het Nederlands Film Festival gepubliceerd werd. Daarin werden Nederlandse filmmakers opgeroepen om een diverser en realistischer weergave te geven van seksualiteit en dan in het bijzonder de vrouwelijke seksualiteit.
Lees verder

Ook Halina Reijn gaf in interviews over haar film Instinct aan dat ze er wel klaar mee was om te pas en te onpas naakt op toneel en set te staan. Bij Instinct besloot ze daarom: “Ik wil geen enkele schaamhaar of een tepel van een vrouw in deze film zien.”
Lees verder in de Filmkrant