Alle reacties op de visiebrief van Slob

Woensdag 11 september wordt de visiebrief van Slob in de Tweede Kamer besproken.

De Raad voor Cultuur kraakte de plannen ten aanzien van de beperking op reclame; het omvormen van NPO3 tot een regionaal net; en pleit voor behoud van programmering voor kinderen en jongeren. Verder adviseert de Raad voor Cultuur om het komend jaar een onlineplatform te creëren waar alle Nederlandse programma’s voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te vinden zijn. In feite adviseert de Raad voor Cultuur daarmee een uitbreiding van NLZIET, waarbij ook Videoland, het betaalde platform van RTL Nederland, beschikbaar moeten komen. Verder heeft de Raad van Cultuur begrip voor sommige keuzes in Slobs visiebrief, maar vindt veel voorstellen niet (of onvoldoende) onderbouwd. De Raad pleit verder voor budgetstabiliteit, over regeerperiodes heen.
Lees hier de Brief ‘Advies over kamerbrief toekomst publieke omroep’. (5 september)

Villamedia constateerde vlak na het verschijnen van de visiebrief al dat er weinig aandacht is voor de makers: “Duizenden woorden over geld, structuur en programma’s. Exact 43 gaan er over de programmamakers. In dienst bij de buitenproducenten. Over de makers in dienst bij de publieke omroepen geen woord. Dat belooft weinig goeds.”
Lees verder bij Villamedia: ‘De visiebrief van minister Slob: 8000 woorden en exact 0 over de makers.’

VPRO-directeur Lennart van der Meulen maakt zich grote zorgen over de financiering van de publieke omroep en het verdwijnen van programmering voor jongeren en schreef een brief aan Slob: ‘Jongeren kind van de rekening’

Eind augustus gingen op uitnodiging van de NVJ, NPO-bestuurder Martijn van Dam, EO-directeur Arjen Lock en D66-Kamerlid Joost Sneller in debat met zo’n 150 programmamakers over de visiebrief. “De visiebrief van mediaminister Arie Slob is vaag, onduidelijk en bevat volop tegenstrijdigheden. Maar wat er uit op te maken valt, belooft weinig goeds voor de publieke omroep. Programmamakers in Hilversum zien slechts rampspoed op zich afkomen en misschien een streepje licht. Ze mogen wat actiever worden online.” Luidde de samenvatting van het debat.
Lees verder bij Villamedia: ‘Programmamakers zien slechts rampspoed en geen streepje licht in visie Slob’

De publieke omroepverenigingen en de NPO-organisatie hebben vervolgens een eigen plan naar minister Slob gestuurd om minder reclames te hoeven schrappen. In een brief die in handen is van het AD, pleiten ze ervoor om alleen de kinderprogrammering reclamevrij te maken. Lees verder bij Spreekbuis.nl: NPO en Omroepen willen alleen reclamevrije kinder-tv (7 september); en Nederlands Media Nieuws: ‘NPO wil behoud tv-reclame zonder kinderreclame met online contextual advertising’ De Bond van Adverteerders is enthousiast: ‘Tegenvoorstel omroepen biedt betere mogelijkheden voor merken bij NPO.’

In aanloop van het mediadebat van aanstaande woensdag heeft de minister een uitgebreid aantal kamervragen rondom de toekomst van het publieke beste schriftelijk beantwoord.  Lees meer bij Spreekbuis.nl: Minster Slob reageert op groot aantal kamervragen rondom toekomst publieke omroep (7 september)

Minister Slob heeft schriftelijk gereageerd op kamervragen over de inperking van reclame op NPO. ‘Door een reclameluw publiek bestel zal het aanbod van reclameruimte op lineaire televisiekanalen in Nederland afnemen. Over de consequenties hiervan voor de markt of voor specifieke marktspelers kan uitsluitend gespeculeerd worden omdat een veelheid aan factoren bijdraagt aan prijszetting en –ontwikkeling.’, aldus Slob
Lees verder bij Spreekbuis.nl: Slob: ‘Kabinet wil eerste stappen zetten die voorzien in de beperking van reclame’ (7 september)

Dr A.C.A. Dake, voorzitter van de werkgroep Andere Publieke Omroep (APO) is juist voorstander van inperking van reclame en pleit voor geheel reclame-vrije publieke omroep. De APO heeft een open brief aan minister Slob gestuurd, waarin wordt aangegeven dat het volledig reclamevrij maken van de publieke omroep wel degelijk eenvoudig en op korte termijn gerealiseerd kan worden. 
Lees verder op APO.nl en bij Spreekbuis.nl: Werkgroep Andere Publieke Omroep stuurt open brief aan Minister Slob (7 september)

Ondertussen loopt de petitie ‘Publieke Omroep, juist nu!’, een initiatief van de NJV en FNV met omroepmederwerkers van onder andere de NPO, NTR, KRO-NCRV en BNNVARA nog steeds. Op dinsdag 10, een dag voor de bespreking van Slob’s Mediabrief in de kamer, wordt de petitie aangeboden. Je kunt mee!
Lees verder bij Spreekbuis.nl: Meer dan 14.000 handtekeningen voor petitie ‘Publieke omroep, juist nu!’ (6 september)

Vanuit de adverteerders is kritiek op de plannen van Slob voor het beperken van reclame op de publieke omroep. De verwachting is dat vooral de grote internationale mediabedrijven zoals Facebook en Google zullen profiteren.
Lees verder bij Adformatie: Marketeers verwachten dat ruim een derde advertentie-inkomsten Ster wegvloeit (9 september)

De Bond voor Adverteerders reageerde eerder deze zomer ook met een brief aan de minister. De bond ziet “geen enkel voordeel in de plannen van het kabinet om reclame op NPO deels af te schaffen”. Lees verder: ‘Reactie van bvA op kabinet deels reclamevrije NPO’