Volkskrant: Strijd om de streamingkijker

Menno van Dongen en Haro Kraak doken voor de Volkskrant in de huidige strijd om de streaming-kijker: “Reken op nóg meer series en aanbieders, maar ook meer betaalmuren.” De auteurs spraken onder meer met Lucien Brouwers, de baas bij Videoland, Suzanne Kunzeler (genrecoordinator drama) en Hans Schwarz (hoofd drama-inkoop) van de NPO, en scenarioschrijver Frank Ketelaar.

Uit het artikel:

“In Nederland is Netflix veruit de grootste speler op de streamingmarkt. Het platform had in het laatste kwartaal van 2018, volgens Telecompaper, ruim driekwart van de markt in handen. Het marktaandeel van nummer twee, Videoland, is 12 procent. 
Ondertussen wordt het aanbod van Netflix in een hoog tempo breder. Naast films en series heeft het nu ook documentaires, talkshows, stand-up-comedy, kookwedstrijden, realityprogramma’s, talentenjachten en spelshows – eigenlijk alles behalve het laatste nieuws en live-sport.
Hoe spelen NPO en Videoland daarop in? En wat betekent dit voor de kijker? We belichten de streamingstrijd in zes trends.”

Een van die trends is lokale content, Nederlandse (Europese) series en films dus. Dat biedt kansen voor makers.

Lees verder bij De Volkskrant: ‘Van internationale films tot lokale series: hoe de strijd wordt gevoerd om de streamingkijker’