Heat & Vice: The Films of Michael Mann

Michael Mann, die zijn grootste bekendheid verwierf met de tv-serie Miami Vice, de misdaadthrillers Heat en Thief en het kassucces The Last of the Mohicans, is in Nederland onterecht onderbelicht gebleven. Producent Pieter Jan Brugge, die drie films van Michael Mann begeleidde, komt naar Eye om te praten over het werk van de perfectionist uit Hollywood. Eye vertoont alle twaalf speelfilms en afleveringen van de door Mann ontwikkelde televisieserie Miami Vice.

Dit jaar is het veertig jaar geleden dat Michael Mann debuteerde met The Jericho Mile (1979). Daarna zouden nog elf speelfilms en meerdere grensverleggende tv-series volgen.

de kijker provoceren
De relatief bescheiden output laat zich verklaren door Manns tijdrovende hang naar perfectie en psychologische uitdieping. Voordat hij aan de filmopnamen begint zijn er minstens twee jaar research en voorbereiding aan voorafgegaan.

Manns helden en antihelden – gespeeld door acteurs als Al Pacino, Johnny Depp en Russel Crowe – zijn uitgewerkte ‘round characters’ die de kijker moeten provoceren. Zo ontstaat bijvoorbeeld begrip en mededogen voor de seriemoordenaar uit Manhunter of de spijkerharde bankrover John Dillinger in Public Enemies.

stilistische variëteit
Manns protagonisten zijn mannen met een missie die hun weg zoeken door de stadsjungle. Huurmoordenaars, serial killers, geharde detectives, dieven of supercoole agenten in een glitzy Miami: ze volgen het pad dat ze moeten gaan in een variëteit van stijlen – van thriller, neonoir en suspense tot hardboiled politiedrama en sociale kritiek. Sterke vrouwen (Marillon Cotillard in Public Enemy; Madeleine Stowe in The Last of the Mohicans) begeleiden de loners op hun weg, maar staan wel op het tweede plan.

naar de hemel of de hel
De in 1943 in Chicago geboren regisseur geldt als de meester van de ‘urban noir’, waarin de gruizige kanten van het grotestadsleven vorm krijgen in  gestileerde beelden. Manns helden zijn existentiële eenlingen; ze streven naar grootsheid en zijn doordrongen van een eergevoel dat hen rechtstreeks naar de hemel of de hel leidt. Dit geldt zowel voor professionele dieven Frank (Thief, James Caan) en Neil (Heat, Robert De Niro) als voor klokkenluider Jeffrey (The Insider, Russell Crowe) en taxichauffeur Max (Collateral, Jamie Foxx).  

openingsavond met Pieter Jan Brugge
Producent Pieter Jan Brugge geeft op de openingsavond en tijdens een masterclass inzicht in werkethos en drijfveren van Michael Mann, die als een van de meest perfectionistische regisseurs in Hollywood geldt. Mann schrijft en produceert al zijn films zelf en houdt complete creatieve controle. Brugge gaat ook in op Manns uitzonderlijke talent om publieksfilms te maken die niet alleen intelligent en spannend zijn, maar ook entertainend en stilistisch baanbrekend.   

specials & titellijst

  • 30 augustus 19:15: Openingsavond Michael Mann + Thief
  • 31 augustus 21:30: Eyeshadow: Miami Vice + Palmbomen II (live)
  • 12 september 19:00: Cathelijne Blok
  • 1 september 16:00: Masterclass Pieter Jan Brugge
  • Lievelingsfilms Michael Mann
    • My Darling Clementine 3 sept 16.30 + 6 sept 19.00
    • The Wild Bunch 5 sept 16.00 + 16 sept 21.20
  • Te zien tijdens het filmprogramma
    • Ali (Michael Mann, US 2001, 157’)
    • Blackhat (Michael Mann, US 2015, 133’)
    • Collateral (Michael Mann, US 2004, 120’)
    • Cop vs. Killer (Simon de Waal, NL 2012, 90’)
    • Heat (Michael Mann, US 1995, 171’)
    • The Insider (Michael Mann, US 1999, 157’)
    • The Jericho Mile (Michael Mann, US 1979, 97’)
    • The Keep (Michael Mann, US 1983, 96’)
    • The Last of the Mohicans (Michael Mann, US 1992, 112’ )
    • Manhunter (Michael Mann, US 1986, 120’)
    • Miami Vice: Brother’s Keeper Part I and II (Michael Mann & Thomas Carter, US 1984, 100’)
    • Miami Vice (Michael Mann, US/DE 2006, 134’ )
    • My Darling Clementine (John Ford, US 1946, 103’)
    • Public Enemies (Michael Mann, US 2009, 140’)
    • Thief (Michael Mann, US 1981, 123’)
    • The Wild Bunch (Sam Peckinpah, US 1969, 134’)