Games Monitor 2018
Vorige week is de Dutch Games Monitor 2018 gepubliceerd. De Games Monitor geeft een overzicht van de staat van de Nederlandse industrie tussen 2015 en 2018. Het onderzoek is gedaan door de Dutch Game Garden op basis van onderzoek, een enquête uitgezet onder game-bedrijven en ronde tafel discussies.
De Nederlandse game-industrie had in 2018 een omzet tussen de 225 en 300 miljoen en staat daarmee internationaal op de 22e plek. Het is in vergelijking met onze buurlanden een kleine omzet, vooral omdat Nederland juist relatief veel (575) gamebedrijven telt. Dat zijn overwegend kleine en middelgrote bedrijven (gemiddeld 7 werknemers), hoewel de middelgrote (tussen 11 en 100 werknemers) bedrijven in de lift zitten. Tussen 2012 en 1015 kwamen er zestig eenmansbedrijven bij, de laatste drie jaar nog maar twintig. De grootste groei kwam de laatste jaren van van bedrijven die opschalen van 20 naar 50 werknemers. Het aantal banen in de industrie groeit jaarlijks met 10%.
Het gat tussen het aantal beschikbare banen en het aantal afstudeerders is nog steeds groot. Er zijn op het moment 44 game-opleidingen en in 2018 betraden zo’n 900 nieuwe mensen de arbeidsmarkt voor games. Veel afstudeerders beginnen voor zichzelf of gaan naar het buitenland.
Verder typerend aan de Nederlandse game-markt is dat Nederland in vergelijking met andere landen klein is in ‘entertainment games’ maar wel groot in ‘serious games’. Naar games met een toegepast, en educatief doel en ‘gamification’ in onderwijs en zorg is relatief veel vraag, ook internationaal, maar de groei in bedrijven die zich in deze richting specialiseren lijkt gestabiliseerd (114 bedrijven).
Bekijk het factsheet hier, of vraag hier het uitgebreide rapport op.
Bron: NRC ‘Nederlandse game-industrie blijft achter bij het buitenland’ (9 juli 2019) / Dutch Game Garden