Filmhuisdirecteur Géke Roelink: ‘Uniek netwerk van filmtheaters onder druk’

Filmhuisdirecteur Géke Roelink schrijft in De Filmkrant dat fundamenten van het ‘vrije circuit’, het rijke netwerk van filmhuizen onder druk staan. Het is een illusie dat alles aan de markt kan worden overgelaten. Hoewel filmtheaters stichtingen zijn en dus niet gericht zijn op het maken van winst, zijn ze om hun voortbestaan te financieren soms genoodzaakt om wel commercieel te programmeren, constateert Roelink:

Vanwege die commerciëlere programmering komen filmtheaters direct in het vaarwater van de bioscopen. Het is best begrijpelijk dat die daar chagrijnig van worden. Zeker de kleine zelfstandige bioscopen en art­houses hebben de inkomsten net zo goed hard nodig voor hun voortbestaan.

Het is een illusie dat alles aan de markt kan worden overgelaten. Filmtheaters hebben daarom gemeente­besturen nodig die zich realiseren dat een optimaal filmklimaat gebaat is bij steun voor culturele vertoners en bij lokale regie. Gun en geef de filmtheaters de financiering die ze nodig hebben en zorg dat commerciële en culturele vertoners elkaar niet in de weg hoeven zitten. En mocht een filmtheater genoodzaakt zijn om ook commercieel aanbod te vertonen – of die taak op zich nemen omdat een bioscoop te ver fietsen is – dan moet die daarin transparant zijn, en de geldstromen voor de culturele taken oormerken. Want finan­cieringsverwarring blijkt een effectief middel om filmtheaters uit te schakelen.

Lees verder in De Filmkrant ‘Uniek netwerk van filmtheaters onder druk’