Prijswinnaars Imagine Film Festival 2019 bekend

Black Tulip Award
De prijs voor de beste film in de competitie. De jury bestaat dit jaar uit regisseurs Hanna van Niekerk en Ena Senadiarevic en Schokkend Nieuws-hoofdredacteur Vincent Hoberg.

De Black Tulip Award gaat naar A Sombra do pai – of The Father’s Shadow – van de Braziliaanse regisseur Gabriela Amaral Almeida. Hoewel we elementen van de film wel eerder gezien hebben – verdriet drijft iemand ertoe een overleden familielid terug tot leven te brengen – is het Almeida gelukt deze premisse een unieke draai te geven. Ze nam de gewaagde beslissing om een ‘slowburner’ te maken: een film die zich ontvouwt als een goed boek, pagina voor pagina, en je zo langzaam meevoert tot de allerlaatste scènes. Dat vergt geduld, maar wie zich overgeeft aan The Father’s Shadow wordt beloond met een schitterend duister sprookje. Almeida creëert met minimale middelen een prachtige sfeer en verstopt de schoonheid in kleine, creatieve details. De film is sterk in zijn eenvoud, met een onvergetelijke hoofdrol voor het jonge talent Nina Medeiros, wiens expressieve gezicht je nog uren nadat je de film gezien hebt zal blijven achtervolgen.

In elk opzicht een winnende film, en de verdiende winnaar van the Black Tulip Award 2019!”

Meer over The Father’s Shadow

Méliès d’argent (speelfilm)
Uitgereikt namens de European Fantastic Film Festivals Federation (EFFFF) aan de beste Europese speelfilm en korte film. De jury voor speelfilms bestaat uit journalist Hugo Emmerzael, scenarist Tim Koomen en Noa Johannes, hoofd film bij de NPO.

De winnaar van de prijs voor beste Europese genrefilm dit jaar heeft een high concept-premisse, en de juryleden betrapten zich erop dat ze er steeds opnieuw over begonnen tegen vrienden en Imagine-bezoekers. Met een kleurrijke, met neonlicht besprenkelde cinematografie, een funky soundtrack en sterk acteerwerk van een ensemblecast die niet alleen een geweldige chemie heeft, maar ook een opvallende liefde voor het leven vertoont in een film die gaat over een naderende dood. Uiteraard had men wel wat dieper in kunnen gaan op de boodschap aan het eind van deze hypnotiserende road trip. Maar dat neemt nauwelijks iets weg van de onverwachte, inventieve wendingen in het verhaal en de prachtige, barokke underground sfeer. Het is alsof de film geschreven werd tijdens een lucide dagdroom.

Vast staat in elk geval dat we hier te maken hebben met een spannende nieuwe aanwinst voor de genrefilm. De jury verklaarde dit unaniem een veelbelovend begin voor debuterend filmmaker Xaver Xylophon en zijn team. Felicitaties voor de winnaar van de Méliès d’Argent 2019: O Beautiful Night.

Meer over O Beautiful Night

Méliès d’argent (korte film)
De jury voor de korte films bestaat uit Ronald Simons, filmprogrammeur bij het Eye Film Instituut, en PR-adviseur Charlotte Groen.

De winnende korte film van het Imagine Film Festival 2019 opent met een gezin dat op een korte voorjaarsvakantie gaat. Als ze door het heuvellandschap rijden horen we het muziekstuk Adelaide van Ludwig van Beethoven, dat eindigt met de zin ‘Some day, o miracle! A flower will blossom’, wat de essentie van deze fantastische film perfect weergeeft. Dit is een film over een vrouw die veel te lang in het duister heeft geleefd, begraven onder een dikke laag mannelijke agressie. Wanneer zij besluit voor het licht en het leven te kiezen, herstelt de natuur de harmonie der dingen door meedogenloos af te rekenen met het mannelijke, dominante zwijn. Het leven keert terug naar haar voorkeursinstelling: balans in plaats van wildernis. De winnende korte film van het Imagine Film Festival 2019 is Wild, geregisseerd door Jan Verdijk en geproduceerd door The Rogues, Guusje van Deuren, Rianne Poodt en Harmen Kreulen.

Meer over Wild

Imagine VR award
De Imagine VR Award wordt uitgereikt aan de beste virtual reality experience in de internationale competitie. De jury bestaat dit jaar uit filmmaker Lucia Galindo Martinez en regisseur/scenarist Steye Hallema.

De jury van de VR Competitie op het 35ste Imagine Film Festival heeft de prijs toegekend aan Dispatch van Edward Robles. We zijn het erover eens dat deze VR-film alle elementen in zich heeft die wij als kijkers en VR-gebruikers willen zien: het verhaal, de structuur, de innemende personages en hun individuele perspectieven. Volgens ons hebben de makers zich echt ingespannen om een verhaal op een nieuwe manier te vertellen en zijn zij op een volwassen en bewuste manier met de technologie en de VR zelf omgegaan. Het uiteindelijke effect zou in geen enkele andere media tot zijn recht kunnen komen omdat het verhaal en de technologie nauw samenwerken en niet gescheiden kunnen worden. De wereld is gecreëerd op een manier die je meevoert in het verhaal en je de veranderingen laat voelen in de verschillende ruimtes die je betreedt (de auto, het huis, het callcenter…). De episodische structuur en de vertelwijze houden je op het puntje van je stoel. Je vergeet de wereld om je heen als het verhaal zijn hoogtepunt nadert. Tegelijkertijd ga je van de personages houden – mede dankzij goedgecaste acteurs. We zien veel potentie in het vertellen van verhalen op nieuwe manieren, zoals met VR, en we zouden graag meer VR-experiences zien die even bevredigend zijn als Dispatch.

Meer over Dispatch

Imagine Pitch Contest
Voor het vijfde achtereenvolgende jaar geeft Imagine Nederlandse en Vlaamse filmmakers de gelegenheid hun filmproject te pitchen voor een internationale jury tijdens de pitch-competitie. Voor de beste pitch zijn er twee tickets naar Montreal, waar het winnende team deelneemt aan de coproductiemarkt Frontières, onderdeel van ons zusterfestival Fantasia. De jury hoorde zes zeer bevlogen regisseurs, schrijvers en producenten die zes zeer verschillende projecten pitchten. De projecten besloegen een breed scala aan inhoud, aanpak, genres en budgetten.

De pitch voor Extraction (van Martijn Smits) was spannend en overtuigend en het verhaal werd goed verteld met plausibele commerciële mogelijkheden. Volgens ons is dit het project dat het meeste baat zal hebben bij het bijwonen van Frontières. Door de milieukritische aspecten verwachten we dat het project ook internationale potentie zal hebben – met name in de Noord-Amerikaanse markten.

Career Achievement Award
Eerder deze week gaven we al de Career Achievement Award aan onze eregast William Lustig. William Lustig regisseerde in de jaren tachtig een hele rits genrefilms, waaronder Maniac en de Maniac Cop-trilogie, die deze editie van Image te zien waren. Lustig is een echte genrefan, die een groot deel van zijn jeugd doorbracht met alle soorten horror-, grindhouse- en exploitatiefilms in de smoezelige bioscoopjes op het New Yorkse 42nd Street. Inmiddels heeft hij zijn regiestoel aan de wilgen gehangen, maar hij is nog steeds volop bezig met zijn passie via zijn eigen dvd- en blu-raylabel Blue Underground, waarop hij zijn favoriete genrefilms uitbrengt.

Publieksprijs gaat naar One Cut of the Dead
Onze meest begeerde prijs, de Silver Scream Award, is toegekend aan de zombie-komedie One Cut of the Dead. Het was een spannende race gisteravond, doordat de film Freaks plotseling naar de tweede plaats steeg. Uiteindelijk kon onze slotfilm toch niet deze geweldige zombiefilm niet overschrijden. Bekijk  hier de eindstand van de publieksprijs.