Acht toekenningen Vrijplaats beginnende scenaristen
In het kader van talentontwikkeling voor nieuwe makers heeft het Nederlands Filmfonds acht bijdragen van € 10.000 toegekend binnen Vrijplaats voor beginnende scenaristen. Met de Vrijplaats stimuleert het Fonds de ontwikkeling van nieuw schrijftalent en hun filmplannen. Naast een bijdrage voor ontwikkeling worden de schrijvers aan een coach gekoppeld, die hen gedurende het proces zullen begeleiden, zowel met betrekking tot hun gemotiveerde leerdoelen als met de ontwikkeling van hun filmplan.
Dit jaar zijn er 39 inzendingen voorgelegd aan de commissie en waren er acht plekken beschikbaar, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.
De volgende vrijplaatsen zijn toegekend:
Coen Eigenraam met Holtwardem
Holtwardem is een ingedommeld dorp, totdat op een ochtend een onverplaatsbare jongeman in de achtertuin van Ida en Wander staat. Terwijl Ida, Wander en het dorp proberen het fenomeen te duiden, verandert de jongen geleidelijk in een boom. Wat betekent zijn aanwezigheid?
Emily Reekers met Onschuld
Wanneer Willem en Alexa intrekken bij Marion en haar dochter Claire, worden de grenzen van intimiteit binnen het samengestelde gezin opgezocht.
Eva K. Mathijssen met ‘t Schaduwmeisje
Als Anna (25, introvert en nieuwsgierig) een jongensschoen vindt – waar de voet nog in zit – ontvlamt dat de noodzaak om die jongen terug te geven wat hij is kwijtgeraakt. Als het haar lukt de jongen te vinden, kan ze misschien haar moeder ook terug vinden.
Eva M.C. Zanen met De Anderen
Als je met alle reden om gelukkig te zijn toch ongelukkig bent, wordt dat afgestraft door De Anderen. Hun priemende blikken kunnen doden, zelfs als ze je met de nek aankijken. Doodse stiltes zijn fataal. Tranen branden als zoutzuur… Hoe overleef je De Anderen als jij één van hen bent?
Guido Coppis met Opa
Een rauwe observatie over een jonge vrouw en haar stervende opa.
Ilse Ott met Never a Mule
De tatoeages op Ishana’s (24) lichaam zijn een stille herinnering aan haar straat verleden toen ze meisjes ronselde voor de drugshandel. Maar nu ze haar straf heeft uitgezeten is ze vastbesloten haar leven te beteren. Echter, terug in de maatschappij wordt ze opgejaagd door een diep geworteld schuldgevoel dat ze alleen kan vereffenen door haar verleden onder ogen te komen.
Nena van Driel met Het leven van Lucy
Wanneer de vader van Lucy plotseling sterft, blijft ze alleen achter. Ze vlucht weg van haar emoties en waant zich liever in een romantische filmrealiteit. Uiteindelijk haalt het leven haar in en kan ze niet anders dan de dood van haar vader onder ogen komen.
Ravi Sandberg met ESCH
In de observerende mozaïekvertelling ESCH volgen we negen jongens van 14 tot 16 jaar rond het moment dat zij zich schuldig maken aan een groepsverkrachting.
Het Filmfonds startte in 2013 de regeling Vrijplaats beginnende scenaristen in het kader van talentontwikkeling. Via de regeling worden aanvragen voor het schrijven van een treatment of scenario voor fictieprojecten van variërende lengte ondersteund. Vanaf dit jaar worden de bestaande mogelijkheden voor talentontwikkeling in de vorm van training buiten het reguliere maakproces om versterkt en uitgebreid. De Vrijplaats voor beginnende scenaristen wordt meegenomen in de opzet van Ateliers, een creatief ontwikkeltraject voor filmprojecten en makers onder leiding van coaches.
Bron: filmfonds.nl