Cutting Across Asia and Europe: Keynote lecture on storytelling door editor Mary Stephen
Na het succes van de masterclass van vorig jaar met juryleden Joko Anwar en Martin Koolhoven, heeft CinemAsia ook dit jaar een evenement georganiseerd waarbij het delen van kennis over Aziatische films en expertise van Aziatische filmmakers centraal staan.
Gerenommeerd editor Mary Stephen zal een keynote lecture geven over Aziatische storytelling vanuit het perspectief van de editor en over haar ervaringen met zowel Aziatische als Europese filmmakers, waarin ze veel clips van haar werk zal laten zien. De lezing is voor filmstudenten, professionals en cinefielen, waarbij interactie en kennis delen met het publiek voor haar voorop staat.
Filmeditor, regisseur-schrijver en producent Mary Stephen staat buiten haar geboorteplaats Hong Kong vooral bekend om haar samenwerking met cineast Éric Rohmer, een van de grondleggers van de Franse Nouvelle Vague. Vijfentwintig jaar lang heeft zij aan de montage van Rohmers films gewerkt, eerst als assistent van Cécile Décugis en daarna als hoofdeditor van A Winter’s Tale (1992) tot en met zijn laatste werk, Romance of Astrae en Celadon (2007). Rohmer is binnen Frankrijk en cinefiele kringen een zeer geëerd regisseur.
Buiten Europa heeft Stephen nog meer naamsbekendheid verworven door haar samenwerkingen met vooraanstaande Chinese, Hongkongse en Turkse filmmakers, waaronder de Chinese documentaire filmmaker Du Haibin (Umbrella, 1428, A Young Patriot) en Chinese regisseurs Liu Jie (Judge), Li Yang (Blind Mountain), regisseur en actrice Joan Chen, en de Turkse regisseurs Seren Yüce en Hüseyin Karabey.
Ook werkt Stephen nauw samen met divers talent uit Hong Kong, zoals Ann Hui (Our Time Will Come), Adam Wong (The way we dance 3), Amos Why (Dot2Dot), Freddy Wong (The Drunkard) en Jessey Tsang (Flowing Stories). Deze films – met name arthouse films – zijn zelden of nooit in Nederland vertoond, maar zijn warm ontvangen in hun respectievelijke landen en op filmfestivals. In deze keynote lecture gaat Stephen dan ook dieper in op haar internationale perspectief op filmmontage als ambacht.
Naast monteren draagt Stephen ook bij aan de internationale filmwereld door te produceren, regisseren, schrijven, publiceren en lesgeven. Ze is een veelgevraagde mentor voor seminars en workshops bij prestigieuze instellingen over de hele wereld.
Ter ere van Mary Stephens komst naar Amsterdam, presenteert CinemAsia de Europese première van haar korte film The Memory of Water. De film is onderdeel van een omnibus in opdracht van de Hong Kong Lingnan University en vele grote filmmakers een bijdrage aan hebben geleverd, waaronder Johnnie To (Drug War).
En de Closing Film van het festival op zondag 10 maart is de door Mary Stephen gemonteerde The Lady Improper van Jessey Tsang.
Datum: Zaterdag 9 maart
Tijd: 13.00 – 14.30 uur
Locatie: Nederlandse Filmacademie, Markenplein 1, Amsterdam