12-3: Cross Media Café Immersive Storytelling
Hoe zet je verschillende media in om een verhaal te vertellen? De mediamaker van vandaag kan vele kanalen inzetten om een verhaal te vertellen. Daarom organiseren Media Perspectives en Beeld en Geluid op 12 maart een Cross Media Café waar acht mediamakers aan het woord komen. Zij maken op een innovatieve manier gebruik van de mogelijkheden. Met onder anderen presenaties van Halbe-Piter Claus (Omrop Fryslân) over transmediale dramaserie ‘Jennifer to the max’ en Paul de Haas (Johnny Wonder) over de eerste Nederlandse whatsapp-thriller ‘Ontspoord’.
Programma
14:00-17:00
Paul de Haas, Lead Creative Johnny Wonder, over Ontspoord, de eerste Nederlandse WhatsApp-thriller gelanceerd door de NS. Deze thriller bestond uit ongeveer 210 berichten (tekst, foto en video) die gedurende een week gedeeld werden. Tijdens de ochtendspits van maandag 28 januari verschenen de eerste berichten van Ontspoord. Tussen de appjes van familie, vrienden of collega’s maakten lezers kennis met de verschillende personages. In de week erna ontvouwt zich een bloedstollende klopjacht…
Halbe-Piter Claus, Regisseur Omrop Fryslân, over Jennifer to the max. Deze transmediale dramaserie is gemaakt door Omrop Fryslân voor school TV in samenwerking met Verslavingszorg Noord Nederland en GGD Fryslân. Verder is Stichting lezen, naast GGD en VNN, een belangrijke partner van Omrop Fryslân. De doelgroep van de transmediale serie is 3.000 brugklassers in Fryslân. Het project bestaat uit een boek (Sex to the Max) interactieve YouTube serie, met daarbij een actieve Whatsapp functie, lesbrief, podcast voor ouders en twee Instagram accounts. De vorm is volledig first-person. Hoe wordt dit verhaal vertelt en wat is de reactie van de doelgroep.
Dr. Yael de Haan, Lector Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek aan de Hogeschool Utrecht, leidt een tweejarig onderzoeksproject Immersieve journalistiek en het Betrokken Publiek. Dit project voert zij uit samen met onderzoekers aan de UvA en de Universiteit van Wenen en journalisten van KRO-NCRV, VPRO, NOS, NTR en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Aan de hand van spraakmakende voorbeelden laat zij zien wat ‘’immersive journalism’’ is, en of de tot nu toe gemaakte producties daadwerkelijk immersief zijn.
Peter Kortenhoeven is de oprichter van VR studio Pillow’s Willow, en de ontwikkelaar van EXODUS BURNED. Exodus Burned is een VR reality game waarin verschillende mensen tegen elkaar kunnen spelen. De game laat als eerste VR spel het hele lichaam zien, waardoor spelers en toeschouwers op een nieuwe manier samen in het verhaal terecht komen.
Klasien van de Zandschulp is een interactief ontwerper. Haar ontwerpen verbinden online en offline verhalen met multi-sensorische interacties of onverwachte ontmoetingen. Het project EAT | TECH | KITCHEN laat zien hoe we onze dagelijkse technologie consumeren, van interactieve keukenrituelen tot dinner parties. Het publiek gaat in gesprek met de Futurist Bot-Chef, om vervolgens een persoonlijk recept te ontvangen en klaar te maken in de ‘slimme’ keuken. Het project won de IDFA Doclab Immersive Non-Fiction award.
Ties Joosten is journalist bij Follow the Money, en was voorheen hoofdredacteur bij Blendle. Voor Vrij Nederland maakte hij samen met Inge Janse de Spoedcursus Verduurzaming, een bijzondere combinatie van podcast, strip en quiz. Aan de hand van de productie laat hij zien welke keuzes gemaakt zijn, en hoe dit uitwerkte.
Vanaf 17:00
Borrel en netwerken