Nederlandse korte films op IFFR (deel 4)

Veel Nederlandse films zijn voor het eerst te zien tijdens het IFFR. We lichten er hier nog een aantal uit. (Bekijk ook deel 1, deel 2 en deel 3)

Tehran: City of Love
Tehran: City of Love van Ali Jabersari beleeft op het IFFR zijn internationale premiere,

Drie eenzame mensen zijn ieder op hun eigen manier op zoek naar liefde. Dat valt in elke grote stad al niet mee – laat staan in Teheran, waar individuele vrijheden niet zo vanzelfsprekend zijn. Een receptioniste met overgewicht verleidt telefonisch met zwoele stem mannen die haar echte ‘ik’ nooit zouden zien staan. Als wraak laat haar sexy alter ego al haar dates stuk voor stuk zitten. Een voormalig kampioen bodybuilding verdient nu zijn geld als personal trainer. Als hij een jonge, veelbelovende sporter als cliënt krijgt, zet hij hiervoor alles opzij; zelfs een veelbelovende acteerklus voor een bekende Franse regisseur moet wijken. Een zanger voor religieuze begrafenissen wordt gedumpt door zijn verloofde. Hij probeert hernieuwde levensvreugde te vinden door zich om te scholen tot zanger voor bruiloften en partijen. Veel aantrekkelijker voor de dames, zo verzekert zijn vriend.

In deze door het Hubert Bals Fonds gesteunde bitterzoete tragikomedie wordt hun zoektocht subtiel en zachtmoedig geschetst. Alle drie zoeken warmte en verbinding in een maatschappij die hen niet terug omarmt.

Info en tickets: IFFR.com

Augustijn
Deze Nederlandse film van Omar A. Chowdhury gaat op vrijdag 25 januari in premiere. De film doe mee in de Bright Future Mid-length competitie.

De charismatische Stijn is een tot moslim bekeerde Belg uit Aalst. In korte scènes, vaak van dichtbij gefilmd, volgen we hem naar plekken uit het Aalst van zijn jeugd. Deze katholieke stad, waar de textielindustrie steeds minder de dienst uitmaakt en waar de bekering tot de islam gevoelig ligt, is in verstilde, waterige beelden vastgelegd. Scènes herhalen zich, alsof regisseur Omar A. Chowdhury nog duidelijker wil laten voelen dat film een constructie is, die verschillende lagen binnen een verhaal vangt. Wat is feit en wat is fictie in dit verhaal?

In zijn films zoekt Chowdhury naar iets wat hij zelf verloren denkt te zijn. Vaak maakt hij daarbij gebruik van vertelstructuren die de grens tussen feit en fictie laten wegvallen. Hij laat zo onze instabiele en onzekere relatie tot het verleden zien – wie we kunnen vertrouwen en waar kunst geacht wordt te stoppen.

Tickets en info: IFFR.com

Forest on location
Voor het eerst op een festival te zien is dit nieuwe audiovisuele kunstwerk van Persijn Broersen/Margit Lukács.

Broersen en Lukács maakten een replica van oerbos Białowieża. De Iraanse operazanger Shahram Yazdani dwaalt door dit virtuele bos en zingt zijn versie van Nature Boy, Nat King Coles hit die hier is ontstaan. In Forest on Location wordt de natuur gezien als een spiegel die onze eigen waarneming terugkaatst.

Info en tickets: IFFR.com

Short Films
In de selectie korte films zijn maar liefst 19 Nederlandse (co)producties geselecteerd, waarvan er 16 (wereld/internationale) premières. Er is nieuw werk te zien van onder meer: Donna Verheijden, Esther Urlus, Nan Wang en Rein Jelle Terpstra.

Bekijk een compleet overzicht van alle Nederlandse geselecteerde films: Dutch Highlights at 48th IFFR