Nederlandse premières op IFFR (deel 1)
Veel Nederlandse films gaan tijdens het IFFR in première! We lichten er hier vier uit.
Op 27 januari is de wereldpremière van Bloody Marie van Guido van Driel en Lennert Hillege. En op 30 januari is het Bastiaan Bosma’s documentaire De koning van de Nederlandstalige Rock & Roll voor het eerst op het grote scherm. Ook The beast in the Jungle van Clara van Gool en Camino, een feature lenght selfie van Martin de Vries beleven op het IFFR hun wereldpremières.
The Beast in the Jungle
International Film Festival Rotterdam (IFFR) presenteert de feestelijke wereldpremière van The Beast in the Jungle van Clara van Gool, een poëtische bespiegeling over tijd, herinnering en sterfelijkheid die het midden houdt tussen dans- en kostuumfilm. De film is onderdeel van het IFFR 2019-programma Limelight.
Clara van Gool maakte eerder films waarin dans een grote rol speelt en won onder meer een Emmy Award voor haar werk. IFFR vertoonde al Bitings and Other Effects…, Nussin en Passing Future (3 Solos). Haar nieuwste werk The Beast in the Jungle is een vrije verfilming van Henry James’ novelle uit 1903. De film begint in een Engels landhuis in datzelfde jaar, maar neemt de kijker in sprongen mee langs de Tweede Wereldoorlog via de jaren zestig naar het heden. Dankzij de choreografie, het uitgekiende geluidsontwerp, de terugkerende dialogen en de fraaie cinematografie ontvouwt zich een melancholisch verhaal over het onverbiddelijk verstrijken van de tijd, terwijl we wachten op ‘het beest uit de jungle’. Festivaldirecteur Bero Beyer prijst The Beast in the Jungle: “Clara van Gool verwerkt overtuigend literatuur, beweging en beeld in een prachtig verhaal dat ook nog eens ontroert. Een film om naar uit te kijken.”
Bron: IFFR
Camino, a feature lenght selfie
“Alles in me zei me dat ik het moest doen.” Martin de Vries besluit om zonder noemenswaardige voorbereiding de Camino te gaan lopen, de beroemde pelgrimstocht naar Santiago de Compostella: van Le Puy-en-Velay in midden-Frankrijk naar Noordwest-Spanje, een tocht van 1600 kilometer in bijna zeventig dagen. Tijdens het lopen filmt hij zichzelf, zijn voeten, zijn schaduw, het pad, de velden en de bossen en probeert te achterhalen waarom hij dit avontuur is aangegaan.
Medewandelaars en overnachtingsplekken komen slechts sporadisch in beeld. Als hij al lopende de camera op zichzelf richt, mijmert De Vries betrekkelijk nuchter over ongemakken en euforische momenten, over het prachtige ochtendlicht en het geluid van de vogels, over twijfels en groeiend vertrouwen. Hij leert ‘in het moment’ te zijn en onderzoekt gaandeweg steeds openhartiger zijn beweegredenen en zijn demonen. Een onopgesmukt verslag in het verslavende ritme van de tocht dat die ervaring voelbaar maakt. Een zelfportret in twee miljoen stappen.
Bron: IFFR
Bloody Marie
Op zondag 27 januari zal BLOODY MARIE zijn wereldpremière beleven op het International Film Festival Rotterdam. De film van Guido van Driel en Lennert Hillege zal te zien zijn in het programmaonderdeel Limelight. De hoofdrollen worden vertolkt door de Duitse actrice Susanne Wolff (Styx) en de Roemeense acteur Dragoș Bucur (Dogs). Overige rollen zijn voor Mark Rietman (Zuidas, Riphagen), Teun Luijkx (A’dam – E.V.A., Fenix), Jan Bijvoet (Peaky Blinders, Fenix), Murth Mossel (Hartenstrijd) en Aart Staartjes (De stratenmaker op zee show, Sesamstraat).
De ooit succesvolle striptekenares Marie Wankelmut woont op de Amsterdamse wallen. Drankzuchtig en als een ongeleid projectiel belandt ze tegenwoordig van het ene conflict in het andere. Een gruwelijk ontnuchterende gebeurtenis bij haar directe buren dwingt haar om in actie te komen en het roer om te gooien. Guido van Driel’s eerste lange speelfilm, De Wederopstanding van een Klootzak, opende in 2013 het IFFR. ‘Ik voel mij bijzonder vereerd dat er voor de tweede maal een film van mij in première mag gaan bij dit prestigieuze festival,’ aldus Van Driel. Bero Beyer, directeur van IFFR: ‘We zijn blij om Guido van Driel opnieuw op IFFR te verwelkomen met deze mooie, schurende en bij vlagen hilarische film. Alweer zo’n eigenzinnig pareltje van zijn hand waarin de hoofdpersoon zich niks aantrekt van anderen.’
Guido van Driel is striptekenaar en filmmaker. Zijn eerste fictiefilm was de poëtische singleplay Groen is toch de mooiste kleur voor gras. Met zijn eerste speelfilm De Wederopstanding van een Klootzak, gebaseerd op zijn eigen strip Om mekaar in Dokkum, zette Guido zichzelf op de kaart. De film werd overspoeld door lovende recensies, zowel nationaal als internationaal. Lennert Hillege was cameraman van meer dan 20 speelfilms, waaronder van alle fictiefilms van Van Driel. In 2002 won Hillege de prijs voor Beste Camera voor Speel met Mij tijdens het Short Filmfestival in Berlijn. In 2010 won Hillege het Gouden Kalf voor Beste Camera voor RU There van David Verbeek. Hillege’s meest recente werk, Urszula Antoniaks vierde speelfilm Beyond Words, beleefde zijn wereldpremière in Toronto en de Europese première in San Sebastian 2017. Hillege won hiervoor o.a. de prijs voor Beste Camera tijdens het Poolse Filmfestival.
Bloody Marie is geproduceerd door Floor Onrust van Family Affair Films (Nothing Personal, Beyond Words) in coproductie met Bulletproof Cupid en de VPRO, en is tot stand gekomen met steun van het Nederlands Film Fonds, Netherlands Film Production Incentive, CoBO Fonds, Belgische Tax Shelter en MEDIA en Eurimages. Bloody Marie is vanaf 28 februari landelijk te zien in de bioscoop.
Bron: September Film
De Koning van de Nederlandstalige Rock & Roll
Bastiaan Bosma maakt documentairedebuut op Excelsior Recordings met een portret van Ricky de Sire. De Koning van de Nederlandstalige Rock & Roll beleeft op 30 januari zijn première op International Film Festival Rotterdam. Plaats van handeling is WORM waar Ricky de Sire na de vertoning een exclusief optreden verzorgt.
Hij is De Koning van de Nederlandstalige Rock & Roll. Z’n naam? Eric de Boer alias Ricky de Sire. Bastiaan Bosma portretteerde de man die vanuit Rotterdam monomaan werkt aan zijn carrière. Voilà: de eerste documentaire geproduceerd door Excelsior Recordings. Ter gelegenheid van de documentaire stelde Arie van Vliet (zanger/gitarist van Lewsberg) tezamen met de beheerder van het Ricky de Sire-archief Niek Hilkmann het album ‘Overal Tegenin’ samen, dat ‘Het beste van vier decennia Ricky de Sire’ bundelt op cd. Dit album verschijnt in een gelimiteerde oplage op Excelsior.
Sinds de jaren ’80 brengt Ricky de Sire (Eric de Boer) met enige regelmaat en in samenwerking met verschillende muzikanten, singles en platen uit. Toch is het hem tot op heden niet gelukt een groot publiek te bereiken, ondanks een tomeloze toewijding en inzet. In deze film blikt Eric terug op zijn carrière en kijkt hij naar de toekomst. We zien hoe hij ondanks alle tegenslagen en het gebrek aan erkenning nog altijd hoopt op een doorbraak bij een groot publiek. Daarnaast zien we een muzikant en artiest die zijn hele leven wijdt aan het creëren van een uniek oeuvre dat hij zelf als zijn levenswerk beschouwt. Door dicht op de huid van Eric te zitten en doordat hij de ruimte krijgt om vrijuit te reflecteren op zijn eigen werk en zijn leven, ontstaat een beklemmend en ontroerend portret van één van Nederlands meest gepassioneerde en unieke artiesten die tot nu toe altijd onder de radar is gebleven.
Bron: Excelsior
De 48ste editie van International Film Festival Rotterdam (IFFR) vindt plaats van woensdag 23 januari – zondag 3 februari 2019. Met de nieuwste speelfilms, documentaires, korte films, installaties, exposities, optredens en talkshows is Rotterdam twaalf dagen lang de spannende, mondiale hoofdstad van de cinema. Meer informatie via IFFR.com.