Acht EFA Awards-winnaars bekend

De European Film Academy en EFA Productions kondigen de eerste winnaars aan die zaterdagavond 15 december tijdens de 31ste European Film Awards Ceremonie in Sevilla geëerd worden. Een speciale achtkoppige jury heeft in Berlijn, gebaseerd op de EFA speelfilmselectie, de winnaars gekozen in de categorieën cinematografie, montage, production design, kostuumontwerp, haar & make-up, muziek, sound design en, voor de eerste keer, visual effects.

De European Film Academy feliciteert de volgende awardwinnaars:

EUROPEAN CINEMATOGRAPHER 2018 – PRIX CARLO DI PALMA:

Martin Otterbeck voor U – JULY 22 (UTØYA 22. JULI)
Martin Otterbeckʼs cinematografie brengt op meesterlijke en uiterst zorgvuldige wijze de politieke betekenis van de tragedie van Utøja in beeld. Met zeer geconcentreerd one-shot hand-held camerawerk moest de cameraman beslissen wat hij wel of niet moest volgen. Hiermee levert hij een intense kijkervaring alsof je zelf een van de jongeren op het eiland bent. Het rechts-extremisme neemt weer gevaarlijk toe: Cinema heeft in elk onderdeel de overweldigende verantwoordelijkheid om licht te brengen in onze donkere tijden.

EUROPEAN EDITOR 2018:

Jarosław Kamiński voor COLD WAR (ZIMNA WOJNA)
De ‘cuts’ zijn in COLD WAR betekenisvol en emotioneel, bijna als poëzie. Deze poëtische manier van werken ondersteunt en verhoogt de gevoeligheid van het verhaal. Op bijzondere wijze leidt de editor de helden door het verhaal heen, met nadruk op hun isolement, hun fragmentarische relatie en de onmogelijkheid om samen te zijn

EUROPEAN PRODUCTION DESIGNER 2018:

Andrey Ponkratov voor THE SUMMER (LETO)
Het production design van Andrey Ponkratov laat ons werkelijk geloven en voelen dat we begin jaren ’80  in het zomerse Leningrad zijn, aan het begin van enorme politieke veranderingen. De filmsets bevatten grote open natuurlijke locaties zoals een strand, dichtbevolkte gesloten huizenblokken en een bijna clautrofobisch concertgebouw. Op subtiele wijze draagt het zeer goede onderzoek van het hele art-department bij  tot de authentieke sfeer van die periode.

EUROPEAN COSTUME DESIGNER 2018:

Massimo Cantini Parrini voor DOGMAN
De kostuums van Massimo Cantini Parrini gebruiken op zeer effectieve en creatieve wijze de stijl van het Italiaanse neorealisme, passen het toe op het heden en slagen erin om in deze esthetische samenhang  geloofwaardige personages neer te zetten. De kostuums dragen prachtig bij aan de film door vakkundig te versmelten met de fotografie en het production design,  met uiteindelijk de bijzondere schoonheid. Het zorgvuldig  gekozen en uitgebalanceerde kleurenpalet voegt een vleug ruwe poëzie toe aan de film.

EUROPEAN HAIR & MAKE-UP ARTIST 2018:

Dalia Colli, Lorenzo Tamburini & Daniela Tartari voor DOGMAN
In plaats van de kunde op een voetstuk te zetten blijft het haar en de make-up altijd realistisch en verbonden met het verhaal. Ook bij de veel gewelddadige scenes en gevechten blijft de make-up altijd perfect, niet overdreven en nooit te veel. Het is geloofwaardig door de hele film heen.

EUROPEAN COMPOSER 2018:

Christoph M. Kaiser & Julian Maas voor 3 DAYS IN QUIBERON (3 TAGE IN QUIBERON)
De prachtige score voor 3 DAYS IN QUIBERON voldoet aan de opdracht van effectieve filmmuziek. Zowel technisch als artistiek.  Op uitstekende wijze dient het de film, werkt fantastisch als tegenstelling tot het verhaal, en verleent poëzie aan de zwart witte esthetiek van de Nouvelle Vague. Het hoofdthema is niet alleen ontroerend, maar ook heel boeiend. Nostalgisch, romantisch, sensueel en melancholiek, het legt de ziel van Romy Schneider vast. In de huidige cinema hoor je zelden een melodische en harmonische score van dit kaliber die ook op het scherm de ruimte heeft gekregen om een oprechte impact te maken.

EUROPEAN SOUND DESIGNER 2018:

André Bendocchi-Alves & Martin Steyer voor THE CAPTAIN (DER HAUPTMANN)
Zorgvuldig het verhaal en de beelden volgend hebben de sound designers een soundtrack gecreëerd die de film echt naar een hoger plan tilt. Met zijn technische perfecte, verfijnde, poëtische, atmosferische & dynamische benadering voegt de compositie een nieuwe laag toe aan de kijkervaring.

EUROPEAN VISUAL EFFECTS SUPERVISOR 2018:

Peter Hjorth voor BORDER (GRÄNS)
De visual effects in GRÄNS (BORDER) zijn subtiel en onzichtbaar. Ze ondersteunen de vertelling en houden de kijker aan de film gekluisterd. Op het emotionele hoogtepunt spelen de visuele effecten zelf een rol in het verhaal en slepen de kijker mee  de vertelling in.  Als zondanig vervullen de visuele effecten het belangrijkste doel van kunstenaars en ambachtslieden bij het maken van films; dienstbaar zijn aan het verhaal. In aanvulling hierop brengen ze de film naar een hoger plan en nemen ons mee naar een plek die niet bestaan zou hebben zonder de hulp van naadloze visual effects van wereldklasse.

De leden van de jury waren:

Luca Bigazzi, cinematographer, Italie

Dasha Danilova, editor, Rusland

Dadi Einarsson, visual effects supervisor, IJsland

Mattias Eklund, sound designer, Zweden

Marcelle Genovese, haar & make-up artiest, Malta

Malina Ionescu, kostuumontwerper, Roemenie

Monica Rottmeyer, production designer, Zwitserland

Christopher Slaski, componist, UK

Bron: EFA