Nu in EYE

Regisseur Niles Atallah is donderdagavond te gast bij de première van zijn film Rey. Na afloop een interview door filmjournalist Ronald Rovers. Rey won een Tiger Award tijdens het International Filmfestival Rotterdam (IFFR). Tijdens Een avond met Alex van Warmerdam interviewt Gawie Keyser (De Groene Amsterdammer) Van Warmerdam over zijn werk. Ook te gast: regisseur Ferenc Török (Homecoming 1945) en de band Donna Blue bij Lost Highway van David Lynch.

Premièreweek Benzinho (Loveling)
Gustavo Pizzi en hoofdrolspeler Karine Teles lieten zich door de geboorte van hun tweeling inspireren tot een warmbloedig Braziliaans familieverhaal in rijke kleuren. …liefdevolle ode aan het ouderschap… (De Filmkrant).

Previously Unreleased: Rey met Q&A
In 1860 droomt de Franse advocaat en avonturier Orélie-Antoine de Tounens ervan de koning van Patagonië te worden. Met archiefmateriaal deels uit de collectie van Eye. Donderdagavond nagesprek met de regisseur.

Een avond met Alex van Warmerdam
Omdat hij kunstkritische duiding wantrouwt, spreekt Alex van Warmerdam nu zélf over zijn werk. Gawie Keyser faciliteert het spreken van de maker waarbij Van Warmerdam ook zijn keuzefilm Under the Skin toelicht.

Eyeshadow: Lost Highway & Donna Blue
Eerst naar de film, daarna een live optreden: Eyeshadow combineert klassiekers van toen met bandjes van nu. Met optreden van Donna Blue, een band die zich graag laat inspireren door de zwoeldonkere sfeer van David Lynch.

Homecoming (1945), Q&A Ferenc Török
Na de succesvolle voorstellingen van Ferenc Török’s speelfilm Homecoming (1945) eerder dit jaar bezoekt de regisseur Nederland en is maandagavond aanwezig voor een Q&A na de dernière van zijn film in Eye.

Billy Wilder: Love in the Afternoon
Speciale Billy Wilder-lezing door historicus Rainer Rother over de invloed van films uit de Duitse Weimarrepubliek op de Amerikaanse films van Billy Wilder, in het bijzonder Love in the Afternoon en Some Like it Hot.

Double Indemnity & censuur in Hollywood
Special in het Billy Wilder-programma Sweet & Sour: ‘How fast was I going officer?’. Historicus Klaas Feij verzorgt een uitgebreide inleiding over censuur in The Golden Age of Hollywood bij Wilders vlijmscherpe Double Indemnity.

Bron: EYE