NBF tijdens de Go Short Industry day

Afgelopen vrijdag vond de Industry Day tijdens  de tiende editie van Go Short plaats. Zoals elk jaar stond de dag in het teken van diverse panel talks en workshops. Tevens was er een matchmakingsessie, gehost door de NBF, waarin jonge makers de kans kregen om één op één gesprekken aan te gaan met sleutelfiguren uit het werkveld. We sloten de dag af met een panel talk: Creating Webseries.

Panel talk: Creating webseries
Nieuwe manieren van distributie en nieuwe technologieën hebben geen effect op een van de belangrijkste aspecten van een goede film: goede storytelling. De regels voor het vertellen van mooie en aangrijpende verhalen met sterke personages zijn in geen jaren veranderd, en zullen dit ook in de toekomst niet doen.

Tijdens deze interactieve paneldiscussie deelden succesvolle makers van web-series hun ervaringen en de lessen die zij geleerd hebben tijdens het maken van hun online series. Aan de hand van een overzicht van recente (internationale) web-series, werd er gekeken naar de beste manieren om je eigen serie te ontwikkelen en hoe je kan overleven in deze, binnenkort zeer competitieve, markt. De Nederlandse acteur Pepijn Schoneveld en producente Laura Bouwmeester vormden het panel. Ze werden aan de tand gevoeld door NBF-bestuurslid Ron Toekook.

Het uitgangspunt was om zowel de mogelijkheden van de beperkingen van het format van webseries te bespreken. Waar bij beide jonge makers de grenzeloosheid van het medium een grote rol speelde – zowel wat betreft de creatieve vrijheid en lage risico’s, als de oneindigheid van het publiek dat je kunt bereiken – om te beginnen aan een webserie, waren ook de knelpunten soortgelijk; wie zijn serie rendabel wil maken moet, in het huidige medialandschap, nog steeds vaak aankloppen bij een klassieke omroep. Die omroepen weten echter ook nog niet precies hoe ze het medium moeten accommoderen, waardoor de ideeën waarmee aanvankelijk aan het project is begonnen toch niet kunnen floreren. De crux is dat de meest innovatieve ideeën zo toch in het keurslijf van de traditionele omroepen terechtkomen. Wat mogelijke verdienmodellen kunnen zijn voor webseries waarbij de content niet ten prooi valt aan de beperkingen van traditionele media, is stof tot nadenken.