Rijxman wil serieus budget voor ‘a-merk’ NPO

Tijdens de nieuwjaarsborrel van de NPO heeft NPO-voorzitter Shula Rijxman het kabinet opgeroepen om op te komen voor een sterke publieke omroep, met voldoende financiering om de “bijzondere maatschappelijke opdracht uit te voeren”. Een bezuiniging op de horizon van zo’n 60 miljoen euro is volgens Rijxman onbestaanbaar.

Rijxman: “Als Akzo of Unilever of PostNL belaagd worden, werpen we beschermingswallen op en staat de politiek vooraan om voor het Nederlands belang op te komen. Volkomen terecht. Waarom zou dat niet voor de creatieve industrie gelden? Waarom niet voor onze nationale culturele belangen? Waarom niet voor de Nederlandse Publieke Omroep?”

Een verschuiving van reclamegelden naar partijen als Google en Facebook betekent mogelijke en daling van 36 miljoen euro aan Ster-inkomsten. Daar komt nog een bezuinigingsopdracht van het kabinet overheen, zodat het budget na 2018 met 60 miljoen daalt. Overigens bestrijdt Ster-directeur Frank Volmer dat de inkomsten zo sterk zullen dalen.

Eind november stelde de nieuw aangetreden mediaminister Arie Slob dat hij een gat in de NPO-begroting als gevolg van dalende Ster-inkomsten niet zal dichten.

Toch zegt Rijxman dat de regering bewust op de NPO bezuinigt, waardoor de maatschappelijke opdracht “in een zeer competitieve omgeving” in het gedrang komt. “Maar het houdt een keer op. Je kan niet eindeloos een A-merk in de schappen zetten voor een afbraakbudget”, aldus Rijxman.

Tijdens haar speech verwees Rijxman naar NPO Start, de nieuwe terugkijkdienst van de publieke omroep. Daar zouden inmiddels dagelijks 1 miljoen mensen gebruik van maken. Rijxman: “Het succes van NPO Start laat zien dat het gewoon kan: een mooie eigen Nederlandse etalage bouwen en daar mensen warm voor maken. Ook in een medialandschap dat steeds meer gedomineerd wordt door voornamelijk Amerikaanse mediareuzen.”

Bron: Villamedia