Verslag NBF Netwerkborrel met IFFR’s Bero Beyer

Het is alweer een week geleden dat IFFR-directeur Bero Beyer bij ons langskwam in de Kring, desalniettemin willen we toch nog even kort samenvatten welke goede festivaltips hij deze avond aan ons presenteerde!

Nu de kaartverkoop van IFFR 2018 gestart is en het weer een heuse opgave wordt om de mooiste en meest indrukwekkende films uit te kiezen, kan dit lijstje van Bero wellicht soelaas bieden:

Bero begon met de aankondiging van de openings- en slotfilm van het festival. IFFR wordt dit jaar geopend met de film Jimmie van Jesper Gaslandt. De film gaat over Jimmie die met zijn vader Zweden moet ontvluchten. Samen beginnen ze aan een lange en gevaarlijke toch door Europa.
Voor de film trok de regisseur zelf met zijn zoontje Hunter (die ook Jimmie speelt in de film) als vluchteling van Oostenrijk door de Alpen naar Slovenië en Kroatië. De vertoning op de openingsavond van het IFFR is helaas al uitverkocht, gelukkig draait de film nog meerdere mailen op het festival.

Ook de slotfilm van het festival belooft veel goeds: op zaterdag 3 februari wordt IFFR afgesloten met de film The Death of Stalin, een politieke satire over de periode na Stalins dood en de resterende top van de Communistische Partij die zich hier geen raad mee weet. Sterrencast en paralellen met de hedendaagse internationale politiek zijn gegarandeerd.

Vervolgens kaartte Bero enkele themaprogramma’s en competities van het festival aan. Hiermee liet hij zien hoe gevarieerd het programma van het IFFR elk jaar weer is en hoe zeer de verschillende films en specials uiteenlopen zodat er écht voor iedereen wat te ontdekken valt op Planet IFFR. Om een paar van de thema’s te noemen:

THEMAPROGRAMMA’S

A History of Shadows
Thema dat de geschiedenis naar voren haalt die we veelal terzijde hebben geschoven. Hierin worden de verhalen van ‘de ander’ verteld (wat wij kennen als geschiedenis is slecht de geschiedenis van ‘de winnaars’). Voorbeeldfilm: Der Hauptmann (Robert Schwentke).

PACT (spectrum)
Dit themaprogramma behelst een korte rondreis door Pan-Afrika en haar vibrante cinema. De energie binnen dit spectrum spitst zich vooral toe op videoclips en korte documentaires.

Maximum Overdrive
Dit thema toont de afgelopen decennia in film, specifieker nog: de taal van de jaren ’90: van overdaad naar sober dogma, en weer terug.
Voorbeeldfilm: de uitbundige Japanse spektakelshow Totes Adorbs<3Hurricane. Neem je poncho mee!
En ook: de eenmalige marathonvertoning van The Eyeslicer.

House on Fire
Cinema uit Tamil Nadu: zeer ondergesneeuwde en specifieke films die het reactionaire India laten zien. Vorig jaar won een film uit dit gebied de IFFR tiger-competitie, Sexy Durga. In India zelf ontstond hier veel ophef over en werd de film sterk gecensureerd.
Voorbeeldfilm: I Am God (Naan Kadavul).

Curtain Call
Dit programma laat de wereld zien off the planeteen combinatie van film en beeldende kunst die ingaat op actuele kwesties zoals kunstmatige intelligentie, robotica en ecologische uitputting.

SPECIALS

Er is nog veel meer te beleven tijdens het IFFR dit jaar. Zo heb je bijvoorbeeld de IFFR Live screenings, films die in 49 theaters wereldwijd op dezelfde tijd gescreend worden. Via sociale media kan je op het moment zelf in contact komen met de makers van de desbetreffende film.
Voorbeeldfilm: Nina (Olga Chajdas).

Daarnaast is er een zeer speciaal evenement rondom de nieuwste Paul Thomas Andersom-film Phantom Thread. De film wordt op vrijdag 2 februari namelijk geaccompagneerd door Het Rotterdams Philharmonisch Orkest die deze avond ter plekke de soundtrack van de film speelt.

Ook dit jaar tijdens IFFR: het Sleepcinemahotel van Apitchatpong Weerasethakul. Dit is geen film of een installatie, maar een daadwerkelijk hotel waar gasten kunnen overnachten. Hier komen slaap en film, geesten en fantasie en heden en verleden samen.

Verder keert het onderdeel Rotterdämmerung na 10 jaar terug naar het festival. Binnen dit programma spelen de makers met de conventies van een genre, zoals horror.
Voorbeeldfilm: The Villaines (Jung Byunggil).

Daarnaast worden ook Nederlandse werken onder de aandacht gebracht, onder de zogeheten Dutch Highlights. Een van deze films is bijvoorbeeld het speelfilm regiedebuut van Morgan Knibbe, The Atomic Soldiers.

COMPETITIE

En zoals elk jaar worden er ook in 2018 weer verschillende awards uitgereikt. Zo is er de Bright Future Competition: jonge, opkomende filmmakers van wie de eerste speelfilm in wereldpremière of internationale première gaat binnen de Bright Future sectie komen in aanmerking voor deze prijs. En niet te vergeten: de Big Screen Competition, het vlaggenschip van IFFR. 8 films zijn er geselecteerd voor deze prijs, elke dag is een van hen te zien op het festival.
O.a. in de selectie van 2018: Nervous Translation (Shireen Seno) en I Have a Date with Spring (Baek Seungbin).

Speciale gasten op het IFFR
Ook dit jaar is het Bero en zijn programmeurs gelukt om aansprekende filmmakers naar Rotterdam te halen. Onder andere Lucretia Martel, Sean Baker en Paul Schrader zijn te gast.

Kortom: genoeg te beleven de komende dagen! Bero heeft ons ten volste weten te enthousiasmeren om een dezer dagen de trein naar Rotterdam te pakken en onze blik te laten verruimen door het, wederom, indrukwekkende festivalprogramma. Zien we jullie daar?