VPRO wil niet langer afhankelijk zijn van NPO

De VPRO wil lanceert een eigen multimediale uitgeverij met een eigen online omgeving om niet langer afhankelijk te zijn van de NPO.

Dat liet directeur Lennart van der Meulen gisteren weten in zijn nieuwjaarsrede. “We willen volstrekt origineel zijn met de verbeeldingskracht voorop, maar moeten dat doen in een haast militaire omgeving.”

Van der Meulen pleit voor een veel informatievere NPO, zónder amusement, waarbij de VPRO-content ook welkom is op vlaggenschip NPO 1. De omroep wil voortaan zélf op zoek naar zijn publiek. “We nemen zelf onze distributie, interactie en impact te hand omdat we niet afhankelijk willen zijn van de NPO als enig platform”, aldus Van der Meulen. De VPRO richt zich daarbij op een jonger en internationaler publiek. “We gaan door met onze succesvolle ondertitelde YouTubekanalen en we blijven online audio en video produceren voor alle platforms. Van NPO Start tot Spotify.”

De VPRO Gids wordt omgebouwd tot een multimediale uitgeverij met een eigen online omgeving en nieuwe diensten. “We gaan meer zelf ontwikkelen, maken en coproduceren. Dat moet om te voorkomen dat de NPO en de andere omroepen ons marginaliseren. We hebben lang genoeg in het keurslijf van de zelfstandige omroep gezeten”, aldus Van der Meulen.

Naar de NPO toe blijft Van der Meulen ‘strijden op de zenders en netten’. Tegelijkertijd wil de VPRO ook dat de NPO verandert in een smalle publieke omroep. “Wij zijn voorstander van een omroep die echt excelleert op het gebied van onafhankelijke journalistiek, documentaire verhalen, onderzoeksjournalistiek, kunst en cultuur, educatie, experiment en innovatie en met een platformonafhankelijke opdracht.”

Nu maakt de NPO ook nog veel amusement. Daar wil de VPRO vanaf. “Wees helder en maak met publiek geld wat niet door de markt wordt gemaakt, bedien groepen die de markt links laat liggen, wees onafhankelijk in je keuzes, urgent en relevant.” Zo’n serieuze publieke omroep zou content als die van de VPRO op het hoofdpodium moeten aanbieden, vindt Van der Meulen. “We willen weer toegang tot NPO 1 met toegankelijke, oorspronkelijke en bijzondere series. Het succes van de kringloopwinkel zou een mooi begin zijn geweest.”

NPO 2 blijft de zender van de verdieping en NPO 3 moet volgens Van der Meulen een ‘moderne cultuurzender met een open blik op Nederland en de wereld’ worden. “En wij willen programma’s leveren over muziek, film, design, wetenschap, kunst en educatie.”

Lees de hele nieuwjaarsspeech van Van der Meulen hier.

Bron: VPRO/BM