Freelance-perikelen in TV-land

Bij het service-bureau van de NBF (nbf@nbf.nl) krijgen we de laatste tijd diverse vragen binnen over veranderingen bij diverse omroepen, producenten en facilitaire bedrijven. Tot nu toe gaat het om individuele gevallen, maar wij krijgen graag een beeld of dit een trend is in de sector, zowel in TV als bij Filmproductie.

De afgelopen jaren zijn we door de invoering van de wet DBA en het afschaffen van de VAR druk geweest met de modelovereenkomsten. Voorlopig staan die trouwens in de ‘koelkast’ in afwachting van de plannen van de nieuwe regering en de belastingdienst. Als je daar advies over wil ontvangen, kan je natuurlijk ook altijd mailen. Wat de wet DBA wel duidelijk heeft gemaakt, is dat de zelfstandige / freelancer natuurlijk wel moet onderhandelen over de voorwaarden waaronder hij/zij een opdracht aanvaardt. Er moet tenslotte worden aangetoond dat er geen sprake is van een verkapt ‘werknemersschap’.

De twee zaken die daar eventueel mee in strijd lijken te zijn zijn:
* ‘Self-Billing’
* Verlaagde kilometervergoeding

‘Self-Billing’
‘Self-Billing’ is een o.a. uit het veilingwezen overgewaaide methode van het versturen van facturen. Regisseurs aangesloten bij de VEVAM kennen dat bijvoorbeeld van de vergoeding. De organisatie waar je je vergoeding van krijgt rekent uit waar je recht op hebt. Nadat ze deze berekening hebben gemaakt, zetten ze die voor je op papier.

Maar in plaats van jou te vragen daar een factuur voor te maken en aan hen op te sturen, gebeurt dat andersom: je ontvangt een factuur die namens jou met jouw gegevens als afzender is opgemaakt van degene die ook het bedrag aan je gaat overmaken. Dat is in geval van veilingen en rechten-organisaties natuurlijk een prima en efficiënte oplossing. Nu is deze methode echter ook door andere ‘opdrachtgevers’ ontdekt; al dan niet via een externe (uitzend)organisatie gaan facilitaire bedrijven etc. deze methode ook toepassen. Aan de hand van het call-sheet wordt alles ingevuld zoals de opdrachtgever vindt dat het zou moeten zijn.

Je hebt dus zelf geen gelegenheid meer om bij te sturen (extra uren, extra kilometers), enkel dat wat er in het systeem van de opdrachtgever staat wordt ingevuld. Als er een fout gemaakt wordt bij de BTW is deze dus ook voor jouw rekening. Kortom, we zijn benieuwd wat jullie ervaring is. Laat het ons weten.

Kilometervergoeding
‘Kilometer-vergoeding’ nog zo iets. Werknemers hebben al jarenlang een dichtgetimmerde regeling, allemaal op basis van regelgeving van de Belastingdienst. In die regeling is de vergoeding voor ‘zakelijke-kilometers’ al jarenlang €0,19. Natuurlijk kunnen freelancers – zeker als ze speciaal aangepaste voertuigen hebben – daar geen wagen voor op de weg houden inclusief de stijgende brandstofprijzen, belastingen, premies etc etc. Dus ook dat was een punt van onderhandeling. Met wat voor auto ga je wat en wanneer en hoeveel en hoe vaak vervoeren, en wat moet dat dan kosten per km: €0,28 / €0,45 / €0,90 of meer, zeg het maar?!

Nu zijn er omroepen en opdrachtgevers die, onder het moto “het staat in de modelovereenkomst….” en “het moet van de NPO”, alle eerdere afspraken komend jaar terugbrengen naar de voor werknemers geldende 19 cent. Ook hierover horen we graag jullie ervaringen. Want ook hier geldt: hoe meer een opdrachtgever de opdrachtnemer gelijk gaat schakelen met een werknemer, hoe groter het risico dat de overeenkomst wellicht juist niet meer aan de ‘modelovereenkomst’ voldoet. Laat het ons weten.

Bron: NBF