Raindance zet Ate de Jong tussen cult-toppers

Het Raindance Film Festival zet Ate de Jong bij de ‘tien cultregisseurs die iedereen zou moeten kennen.’ Hij bevindt zich daarmee in prestigieus gezelschap.

Alejandro Jodorowky, Todd Solondz, George Romero…. Ate de Jong? Volgens het Britse independent filmfestival Raindance is dat helemaal geen raar rijtje. Raindance compileerde een top tien van cultregisseurs die iedere jonge filmmaker zou moeten kennen, en daar vinden we De Jong op plek zeven. ‘They may not be the ‘best’ but they’re among the most influential, and each serves as a great gateway to legions of lesser-known directors,’ aldus festivaldirecteur Elliot Grove.

Natuurlijk is Ate de Jong zeer te spreken over de vermelding. ‘Het is een hele eer om tussen al deze bijzondere filmmakers te staan. Tod Solondz bewonder ik enorm, ik wou dat ik zijn psychologisch inzicht in de zwarte kant van de menselijke ziel had. Roger Corman is al vele jaren een held en dat bleef hij toen we elkaar regelmatig in de tachtiger jaren in Hollywood ontmoetten. De grote overeenkomst is dat ze allemaal eigenzinnige en vaak excentrieke films maken waarvan ze zelf geloven dat ze heel normaal zijn. (Maar zoiets kan je moeilijk over je eigen films beweren.)’

Het stempel ‘cult’ leidt niet noodzakelijkerwijs tot ruimere financiering. Zo kreeg Jodorowsky tussen 1990 en 2013 geen enkele film van de grond. De Jong: ‘Cult betekent verbanning naar super low budget, want cult is box-office poison. En cult-erkenning in het buitenland betekent afwijzing bij het Filmfonds, want cult is ‘vies’, het is geen Berlijn of Cannes. Het Filmfonds heeft geen interesse in goeie films, alleen in films die hun pr-waarde dienen. What else is new? Zoals Billy Wilder wijs vertelde: ‘They have the power, we get the glory.’

Helemaal vreemd is de uitverkiezing door het Britse Raindance niet. Ate de Jong werkt alweer geruime tijd vanuit Engeland waar hij de films Deadly Virtues: Love. Honour. Obey (2014) en Love is Thicker Than Water(2016) maakte. Die laatste wacht nog steeds op een Nederlandse uitbreng. Nadat Paradiso afzag van distributie is het nu aan Just Film om een geschikt moment te vinden. De Jong: ‘Als de film later dit jaar een succes wordt in de VS fleurt de aandacht in Nederland misschien weer op. De meeste kansen liggen internationaal. Niet zo heel erg, want de film wordt nieuwe ammunitie voor cult-top 10 lijstjes.’

Bron: Holland Film Nieuws