Europese bioscopen beleefden in 2016 topjaar

In de lidstaten van de EU werden vorig jaar 994 miljoen tickets verkocht, een stijging van 1,6 procent ten opzichte van 2015. Het is het hoogste aantal sinds 2004. Wat precies de best bezochte film was wordt later in het jaar bekendgemaakt, maar onder de grootste hits titels als The Secret Life of Pets, Rogue One en The Jungle Book.

Deze cijfers werden bij de start van de Berlinale vrij gegeven door de EAO, dat in opdracht van de Europese Unie de audiovisuele industrie volgt. De groei werd breed gedragen: in 19 Europese markten steeg de verkoop van plaatsbewijzen. In slechts vijf landen daalde die, waaronder Nederland en Duitsland.

De groei was het sterkste in de nieuwe EU-landen, zoals Tsjechië (+20,6%), Slowakije (+23,4%) en Polen, waar 16,6% meer mensen naar de bioscoop gingen. In deze landen wordt dan ook volop geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur.

In West-Europa deed vooral Frankrijk het heel goed: een stijging van 3,6%. Het aandeel Franse films bleef stabiel op 35,3%, waarmee het land nog steeds recordhouder in Europa is. De best bezochte Franse titel van het jaar was Les Tuche 2 over een Flodder-achtige familie: een derde plek met 34 miljoen euro recette. In totaal stonden er vier eigen producties in de Franse top 20.

Nederland is met 12,3% een middenmoter als het gaat om het aandeel van eigen product. Na Frankrijk zijn landen met drukbezochte lokale films het Verenigd Koninkrijk (34,9%), Tsjechië (29,5%) en Italië (28,7%). Eigenlijk heeft van alle Europese landen alleen Duitsland een matig jaar achter de rug. Wat dat betreft kan de Europese bioscoopbranche heel tevreden zijn over 2016.

Bron: Holland Film Nieuws