En de grote winnaars van IFFR 2017 zijn…
Op de feestelijke Awards Ceremony werd zojuist bekend welke films en makers een mooie prijs en fijne cheque mee naar huis nemen. De grote winnaar is het Indiase Sexy Durga van Sanal Kumar Sasidharan, die de Hivos Tiger Award 2017 won. De Warsteiner Publieksprijs ging naar Barry Jenkins, die met zijn film Moonlight al vanaf het begin de lijstaanvoerder was van de publieksfavorieten.
Door Dore van Duivenbode en Anton Damen
Op de IFFR Awards Ceremony 2017 gaf festivaldirecteur Bero Beyer zijn hartelijke felicitaties aan alle winnaars, ook “omdat het een genot is te zien hoe de films van deze editie onze horizon verbreden en een nieuwe visie op cinema tonen. De films en verhalen resoneerden met het publiek.”
Continue spanning
De Hivos Tiger Award is het boegbeeld van het festival. In de Hivos Tiger Competition dongen dit jaar acht nieuwe films naar die felbegeerde prijs. Aan de award is een bedrag van €40.000 verbonden. De winnaar is het Indiase, grotendeels geïmproviseerde Sexy Durga. De jury bewonderde de film om “de gewaagde en vindingrijke aanpak om een constante spanningsboog te behouden en inzicht te geven in de gelaagde machtsdynamiek tussen geslacht, klasse en autoriteit.” Behalve de hoofdprijs is er in de Hivos Tiger Competition ook nog een Special Jury Award te vergeven. Die ging naar de Chileense filmmaker Niles Atallah, die in zijn mede door het Hubert Bals Fonds mogelijk gemaakte Rey experimenteert met marionetten, maskers en stop-motionanimatie. “De resultaten culmineren in dit verbluffende kunstwerk”, aldus de lyrische jury.
De mening van het publiek
Op IFFR heeft het publiek het laatste woord als ze bij het verlaten van de zaal hun ‘rapportcijfer’ scheuren in de stemkaart. Tot de laatste voorstelling was het een spannende race wie zich de winnaar van de Warsteiner Publieksprijs mocht noemen, want de scores van Heleen van Royens Het doet zo zeer en Barry Jenkins Moonlight lagen erg dicht bij elkaar. Uiteindelijk bleek Moonlight toch niet te verslaan. Of de bejubelde film straks zijn acht Oscarnominaties verzilvert, is nog even afwachten, maar de Warsteiner Publieksprijs heeft hij alvast mooi binnen. De andere publieksprijs – die voor de hoogst gewaardeerde Hubert Bals Fonds-productie – ging naar het bijna vier uur durende Argentijnse epos La Flor (Parte 1) van Mariano Llinás.
De bijzondere roadmovie Pop Aye (over een man en zijn olifant) won de VPRO Big Screen Award en is daardoor later dit jaar in de Nederlandse bioscopen te zien. De prijs is in het leven geroepen om de uitbreng van kwaliteitsfilms in Nederland te bevorderen. Bovendien is er aan de prijs ook een tv-uitzending (volgend jaar, dus nog even geduld) verbonden. De jury, die bestond uit fanatieke IFFR-bezoekers, moest beurtelings lachen en huilen om deze film van Kirsten Tan. “Pop Aye geeft hoop in een tijd waarin de wereld steeds meer verdeeld raakt.”
Prijswinnend debuut
IFFR is het festival van debuten en jonge makers. Dat wordt weerspiegeld in de Impact Cinema Bright Future Award, een prijs van €10.000 ter ondersteuning van opkomend filmtalent. Die is voor Mes nuits feront échovan Sophie Goyette, die volgens de jury “op tedere wijze geluiden en kleuren van verschillende landschappen, landen, generaties en passies aan elkaar heeft geweven.”
Jeugdige waardering
Van alle jury’s die op IFFR rondlopen, is de MovieZone Jury de jongste. Vijf jongeren van zeventien tot en met negentien jaar oud keken hun ogen uit en kozen Quality Time van Daan Bakker als winnaar van de MovieZone Award. “Quality Time had werkelijk beeldschone beelden die elke seconde van deze film diepe indruk maken. En we keken vol verbazing naar de experimentele vertelvormen. Bakker is een groot filmtalent.”
Hoop voor de toekomst
De winnaar van de NETPAC Award, voor de beste Aziatische speelfilm was het Chinese Children Are Not Afraid of Death, Children Are Afraid of Ghosts van Rong Guang Rong. “Het is een oprechte visie over problematiek in de huidige Chinese maatschappij”, luidde het juryoordeel. Deze persoonlijke film met een sterke, emotionele impact, toont het grotere plaatje waarbij de maker op een slimme manier het verleden reconstrueert en op zoek gaat naar hoop voor de toekomst.
Journalistenprijzen
De FIPRESCI Award is de prijs van internationale filmjournalisten en wordt uitgereikt aan de beste film uit het Bright Future-programma die in Rotterdam in wereldpremière ging. Deze gaat dit jaar naar Pela janela van Caroline Leone voor “de wijze waarop zij emotionele en politieke sferen weet te vermengen zonder hierin overdreven demonstratief te zijn”. De Nederlandse filmjournalisten reikten de KNF Award uit, voor een Nederlandse film of coproductie. Die ging dit jaar naar King of the Belgians van Peter Brosens en Jessica Woodworth. “Een immens sympathieke film, gesitueerd in een parallelle wereld die veel gelijkenis toont met de onze. Door zijn humor en charmante hoofdpersoon raakt de film urgente en belangwekkende thema’s van deze tijd.”
Bron: IFFR