NPO lanceert on demand platform in mei

De NPO hoopt in mei dit jaar haar video on demand platform te lanceren. Het gaat volgens NPO-directeur Frans Klein om een technische lancering. Vanaf september moet inhoudelijk nieuwe content op het platform worden aangeboden.

Klein: “We introduceren drie vormen van bezoek. Anoniem en gratis, waarbij de gebruiker toegang krijgt tot content zonder te zeggen wie hij is en waar hij voor komt. De tweede variant is ook gratis, maar hierbij wordt wel een profiel aangemaakt, zodat wij de gebruiker kunnen vertellen wat we allemaal in onze schatkamer hebben. En tot slot introduceren we een betaalde abonnementsvorm, waarbij betere beeldkwaliteit wordt aangeboden, extra faciliteiten beschikbaar zijn, content langer online is en bovendien reclamevrij.”

Met die laatste variant zijn wel extra rechten gemoeid. Klein: “We verwachten die het komende jaar te ‘clearen’.” Qua technische mogelijkheden heeft de NPO goed gekeken naar vergelijkbare platforms. “Met de introductie van Netflix worden bepaalde technieken als vanzelfsprekend ervaren. Denk aan goede zoekroutines, persoonlijke voorkeuren en de mogelijkheid om in de trein iets op je smartphone te bekijken om vervolgens vanaf hetzelfde punt verder te kijken als je thuis voor de tv zit.”

Het video on demand platform van de NPO staat volgens Klein los van NLziet. De NPO blijft participeren in dit samenwerkingsverband met RTL en SBS.

Bron: Broadcast Magazine