Televisie is definitief op z’n retour
Wat al langer vermoed werd, is bevestigd: het ouderwetse lineair tv-kijken is op z’n retour. Het kijken naar televisies is überhaupt steeds minder populair. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat er steeds meer on demand wordt gekeken. En dat dat steeds vaker gebeurt op tablets en telefoons.
TV-kijken wordt voor een bezigheid voor bejaarden. Dat wees het onderzoek Media: Tijd in kaart al uit dat het Sociaal en Cultureel Planbureau uitbracht in februari 2016. Van de 65-plussers zit 90% dagelijks voor de buis. Onder 13- tot 19-jarigen is dat nog maar 49%. In die leeftijdsgroep is de afname 28% in slechts drie jaar. Het wijst op een snelle verschuiving in mediagebruik onder de jongste generaties.
Gemiddeld besteedden Nederlanders in 2016 dagelijks acht uur en 33 minuten aan media. Twee uur en 24 minuten daarvan worden besteed aan televisiekijken. Dat is een daling van 4% ten opzichte van het jaar daarvoor. Adviesbureau Telecompaper, dat vorige week een aanvullend onderzoek presenteerde, constateert dat dit voor het eerst in jaren een significante daling inhoudt.
Met de toegenomen populariteit van kijken via tablet of smartphone rijst de vraag naar het nut van een tv-abonnement. In de VS daalt het aantal abonnementen al een tijdje en worden programma’s enkel via internet geconsumeerd. Als die trend wordt gevolgd in Nederland — en er is geen reden om aan te nemen dat dat niet gaat gebeuren — dan betekent dat een serieuze bedreiging van de kabelaars.
Bron: De Filmkrant