DE EERSTE FILMTITELS VOOR IFFR 2017

Een langverwacht moment: in aanloop naar International Film Festival Rotterdam 2017 verklappen we alvast tien filmtitels die je vanaf 25 januari kunt zien. De eerste selectie licht een tipje van de sluier op van wat weer een rijk en divers programma belooft te worden. Het zijn films van nieuwe talenten en gevestigde namen van over de hele wereld en de selectie bevat diverse Europese en internationale premières, films die tot stand zijn gekomen met hulp van ons eigen Hubert Bals Fonds en zowel speelfilms als documentaires. Een mooie dwarsdoorsnede van waar IFFR voor staat.

IFFR verdeelt het festivalprogramma onder in vier secties, elk met een eigen insteek: Bright Future, Voices, Deep Focus en Perspectives. Deze vier secties zijn in 2016 door festivaldirecteur Bero Beyer in het leven geroepen. “Om elke film zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen in het veelzijdige programma, heeft het festival vier secties gecreëerd met elk een eigen verhaal en karakter. De komende editie wordt aan dit meer contextueel opgezette IFFR-programma een vervolg gegeven, zodat bezoekers en filmprofessionals zich ook in 2017 goed kunnen oriënteren op de festivalervaring die het beste bij hen past.”

Dit zijn ze dan, de eerste spiksplinternieuwe filmtitels die op IFFR 2017 vertoond worden:

BRIGHT FUTURE
Bright Future presenteert jong, aanstormend talent met een unieke stijl en visie, dat met eigenzinnig en gedurfd werk het cinematografische landschap verrijkt. Vaak maken de filmmakers in deze sectie hun debuut op het internationale filmpodium. De Hivos Tiger Competition, de hoofdcompetitie van het festival, is onderdeel van Bright Future.

Elon Doesn’t Believe in Death
Ricardo Alves Jr., Brazilië, 2016 (Hubert Bals Fonds 2012) – Europese première
Iedere dag haalt Elon zijn vrouw Magdalena op van haar werk, maar op een dag treft hij haar daar niet. Ook in hun huis is ze niet. Elon besluit haar gangen na te gaan door exact dezelfde dagelijkse route van zijn vrouw te volgen. De zoektocht levert niets op. De ochtend erna gaat Elon naar de politie om haar als vermist op te geven en bezoekt hij diverse ziekenhuizen en mortuaria. In zijn eentje kamt Elon de hele stad Belo Horizonte af, op zoek naar nieuws over de plotselinge verdwijning van zijn vrouw.

All the Cities of the North
Dane Komljen, Servië, Bosnië & Herzegovina, Montenegro, 2016 (Hubert Bals Fonds 2013)
Twee mannen leven harmonieus samen in een verlaten bungalowpark. Ze moeten op zoek naar een nieuwe balans na de komst van een derde. Essayistische fictie en architecturale zoektocht naar de kwetsbaarheid van menselijke relaties, verteld aan de hand van bouwprojecten, landschappen en archiefbeelden. Een filmische zoektocht naar het antwoord op de vraag: hoe kunnen we naast elkaar leven?

The Levelling
Hope Dickson Leach, Verenigd Koninkrijk, 2016
Nadat het nieuws haar heeft bereikt dat haar broer Harry is overleden, keert dierenarts in opleiding Clover Catto terug naar de boerderij waar ze opgroeide in Somerset, Engeland. Haar ouderlijk huis is recentelijk verwoest door overstromingen. Clover moet haar moeilijke vader Aubrey confronteren met de staat van de boerderij en het vee en hem de details omtrent de dood van Harry overbrengen. Terwijl de begrafenis nadert, komt Clover in een emotionele rollercoaster en rekent ze af met haar familie, haar jeugd en met zichzelf.

VOICES
De sectie Voices bevat films die zich onderscheiden door hun uitgesproken kijk op de wereld waarin we leven, verteld door veelal ervaren filmmakers met een zelfverzekerde stem. Voor het onderdeel Limelight werkt IFFR samen met Nederlandse distributeurs om het uitbrengen van een selectie van ongeveer dertig films verder te ondersteunen. In Voices wordt een aantal films genomineerd voor de VPRO Big Screen Award.

Fake
Tatsuya Mori, Japan, 2016 – Europese première
Documentaire over de Japanse Beethoven, zoals Mamoru Samuragochi genoemd werd in zijn thuisland. Jarenlang stond hij bekend als een van de beste componisten van Japan, en dat terwijl hij doof was. Maar na een bizarre onthulling van iemand die beweerde dat hij jarenlang alle muziek voor Mamoru Samuragochi schreef en dat de componist ook helemaal niet doof was, verloor hij zijn status en werd hij het lachertje van Japan. In Fake draait het naast dit schandaal ook om de rol van de media. Kan die wel objectief en neutraal zijn?

Jackie
Pablo Larraín, Verenigd Koninkrijk, 2016
“Dat ga ik u natuurlijk niet laten opschrijven,” glimlacht Jackie tegen haar interviewer, als ze iets te persoonlijk is geweest. Maar wij zien het wel allemaal, in deze eerste Engelstalige film van de Chileense meester Pablo Larraín, over haar dagen na de moord op JFK. Met een alom toegejuichte, intense en intieme titelrol van Natalie Portman.

Paterson
Jim Jarmusch, VS, 2016

Adam Driver staat om 06:00 uur op, rijdt zijn busroute, keert om 18:00 uur terug bij zijn vrouw Golshifteh Farahani, laat de hond uit en drinkt een biertje in zijn stamcafé. Elke dag. Ondertussen schrijft hij gedichten. Jarmusch is de liefdevolle observator van deze liefdevolle observator. Een film als een kleine oase.

Gimme Danger
Jim Jarmusch, VS, 2016
Het contrast is groot tussen de wilde optredens van oerpunkers The Stooges in de jaren zeventig en de gemoedelijke toon waarop de onverslijtbare voorman Iggy Pop en zijn collega’s terugblikken met regisseur, vriend en fanboy Jim Jarmusch. Zelfspot en korte animaties houden de documentaire luchtig – maar de muziek rockt door met onverminderd rauwe kracht.

DEEP FOCUS
Deze sectie stelt scherp op de cinema zelf, in al haar diversiteit. Via retrospectieven, masterclasses, compilaties en tal van andere verschijningsvormen. Deep Focus biedt ruimte voor verdieping en viert de filmkunst in de volle breedte. Onderdeel van deze sectie is Regained, waarin historische werken, zoals herontdekkingen van klassiekers, apart worden geduid en omlijst.

Belle dormant
Adolfo Arrieta, Spanje/Frankrijk, 2016 – Internationale première
Deze moderne hervertelling van het sprookje Doornroosje/De schone slaapster speelt zich af in het jaar 2000 en is gesitueerd in het fictieve staatje Letonia. De ‘perfecte prins’ Egon, die het liefst de hele dag verveeld op zijn drumstel speelt, gaat zeer tegen de zin van zijn vader het overwoekerde, betoverde bos in van het koninkrijk Kentz, op zoek naar Doornroosje. Zij viel een eeuw eerder in een diepe slaap nadat zij zich prikte aan een spinnewiel, zoals voorspeld door een boze fee.

Der traumhafte Weg
Angela Schanelec, Duitsland, 2016
Een liefdeskoppel ontmoet elkaar in het Griekenland van de jaren tachtig. Samen spelen ze gitaar op straat, totdat de jongen plotsklaps moet vertrekken. Dertig jaar later ontmoeten ze elkaar opnieuw in Berlijn. Parallel daaraan maakt een Berlijnse tv-actrice een relatiecrisis door die zich alleen in subtiele verwijzingen uit. De actrice heeft altijd al iemand anders willen zijn, zegt ze tegen een journalist in de film. Maar nu moet ze het met zichzelf doen, waarbij de kleinste en stilste momenten de meest dramatische blijken te zijn.

The Woman Who Left
Lav Diaz, Filippijnen, 2016
Lav Diaz onderzoekt de economische ongelijkheid in de Filipijnse maatschappij, gezien door de ogen van een vrouw die dertig jaar gevangen heeft gezeten nadat ze vals beschuldigd en ten onrechte veroordeeld werd. Als ze in 1997 de gevangenis verlaat, komt ze terecht in een vreemde wereld: haar man is overleden en de band met haar dochter is hersteld, maar ze kan haar zoon nergens vinden. Dit aangrijpende verhaal is een studie naar de kloof tussen arm en rijk, verleden en heden.

PERSPECTIVES
In tegenstelling tot het afgelopen jaar zijn de thematische programma’s in 2017 gebundeld in één sectie. Perspectives biedt onderdak aan films die relevante sociale en politieke thema’s behandelen of het grensgebied tussen visuele kunsten, muziek en andere mediavormen opzoeken. De themaprogramma’s maken we binnenkort bekend.

En stay tuned, want meer filmtitels volgen de komende weken!

Bron: IFFR