Veel nieuw Nederlands werk op IDFA
Het Nederlandse aandeel op het IDFA (16 t/m 27 november) is stevig, en dat is niet alleen maar omdat het festival Amsterdam als thuisbasis heeft. Al enkele jaren kan IDFA een volwaardige Dutch Competition vullen met sterke docs van eigen bodem. Dat het hier niet om vriendendiensten gaat, bewijst wel het feit dat veel Nederlandse films na het festival een volwaardig roulement in de filmhuizen krijgen.
Hoofd programmatie Martijn te Pas is vanzelfsprekend blij met een sterk Nederlands aandeel. Hij signaleert niet alleen terugkerende namen, maar ook veel nieuw talent. ‘Het verheugt ons zeer dat naast een tiental gevestigde makers van wie we regelmatig films vertonen ook een nieuwe generatie van filmmakers opstaat die de documentairevlam brandende houdt. Niet zelden durven zij risico’s te nemen in hun narratieve structuur, beeldtaal en geluidsdesign (bijvoorbeeld Guido Hendrikx), maar ook werken zij met een enorme gedrevenheid en wilskracht aan hun onafhankelijke films.’
Net als vorig jaar opent een Nederlandse film het festival. Stranger in Paradise toont een prikkelende visie op de vluchtelingencrisis. Door verschillende standpunten in te nemen, laat regisseur Guido Hendrikx zien dat het probleem geen simpele oplossingen kent. Een fase verder is de wereld uit De kinderen van juf Kiet. Hierin volgen Petra en Peter Lataster een klas met vluchtelingenkinderen in het Brabantse Hapert. Een geheide publiekslieveling, want de Latasters filmden strikt vanuit het perspectief van de soms getraumatiseerde kinderen.
Twee documentaires duiken in het leven van een vooraanstaand Nederlands kunstenaar, de een levend, de ander dood. In Verloop van jaren liep maker John Albert Jansen een jaar mee met dichter Remco Campert. Een introvert en bewust egocentrisch mens openbaart zich, niet geheel verrassend. Unknown Brood doet wat de titel belooft: een portret van Herman zoals we hem niet kenden: mensenschuw, melancholiek en vaak bezig met de dood.
Bekende gezichten zijn sowieso een dankbaar onderwerp: ook politicus Frans Timmermans (The European), rockzanger Iggy Pop (To Stay Alive – a Method) en fotograaf Ed van der Elsken (Daan’s Inheritance) komen langs in de Dutch Competition. Coco Schrijber zocht het dicht bij huis, door de mysterieuze dood van haar broer te onderzoeken in How to Meet a Mermaid. Schrijber zit ook in de officiële competitie, net als Juf Kiet.
En voor de techneuten onder ons: Passage – a Boat Movie van Jascha de Wilde en Ben Hendriks brengt een spannende variatie op de klassieke splitscreen. Een uur lang reist de kijker mee per vrachtschip van Nederland naar Zuid-Frankrijk. Een tocht langs industriegebieden, sluizen maar ook fraaie natuur. De makers laten de beelden constant verspringen over drie schermen, met spectaculair resultaat. Barco’s Escape op IDFA?
De kinderen van juf Kiet, Stranger in Paradise, Unknown Brood, How to Meet a Mermaid en Verloop van jaren zullen in de maanden na IDFA een bioscooproulatie krijgen.
Bron: Holland Film Nieuws