‘Grote ontslagronde aanstaande bij SBS’

SBS schrapt een kwart van het personeelsbestand. Dat stellen ingewijden. De reorganisatie is onvermijdelijk, omdat het tv-bedrijf al jaren kampt met matige kijkcijfers. Ook in de top vallen ontslagen. Recent zijn de marketingdirecteur en het hoofd van de digitale afdeling op straat gezet.

SBS (SBS Broadcasting, SBS Productions en Veronica Uitgeverij) telde vorig jaar nog ongeveer 500 werknemers. Dat zijn er nu zo’n 440. Voor het eind van het jaar verdwijnen er volgens bronnen nog eens tientallen banen en er zouden plannen zijn ook in 2017 een ontslagronde door te voeren. Volgens sommige ingewijden is het oorspronkelijke personeelsbestand halverwege volgend jaar met bijna een kwart geslonken. Intern wordt gesproken van ‘continuous cost innovation’ (continue kosteninnovatie).

Uitzendrechten
Het gaat de laatste jaren weliswaar iets beter met kijkcijfers van de zendergroep (SBS 6, Veronica, Net 5, SBS 9), zeker sinds ze de Champions League in huis hebben. Maar SBS betaalt naar verluidt een slordige 20 miljoen per jaar voor de uitzendrechten. In verhouding levert het voetbal over de gehele linie te weinig op. Nog steeds blijft de zendergroep qua kijkcijfers mijlenver achter bij NPO en RTL.

Het huwelijk tussen aandeelhouders, uitgever Sanoma en John de Mols productiebedrijf Talpa, is verre van perfect. Sanoma,  heeft meer last van de kijkcijfercrisis dan De Mol die geregeld zegt SBS te beschouwen als een proeftuin voor nieuwe tv-formules om ze vervolgens internationaal te verkopen.

Aandeelhouders
De mediamagnaat staat internationaal hoog in aanzien, mede  door megahits als Big Brother en  The Voice, maar op eigen bodem scoort de groep maar matig. Sanoma heeft onvoldoende middelen om nog extra in SBS te investeren. Talpa heeft die wel, maar De Mol wil in ruil daarvoor meer zeggenschap over de programmering. Geruchten over een breuk tussen de aandeelhouders houden aan.

Op de ontslagrondes reageert SBS: “SBS is een gezond en toekomstbestendig bedrijf doordat we reageren op de ontwikkelingen om ons heen. Soms vragen die om een nieuwe werkwijze of efficiëntere processen, daar blijven wij naar kijken net als vele andere bedrijven doen. Dan kan het ook zijn dat we in de toekomst met iets minder of andere mensen verdergaan, maar dan gaat het bij lange na niet om de door deze anonieme ‘insiders’ genoemde aantallen.”

Bron: Parool