Netflix wil Oscars en botst met gealarmeerde bioscopenketens

De luxe, maar vrij kleine Noord-Amerikaanse bioscoopketen iPic Entertainment heeft een deal gesloten met Netflix. Onderdeel van de deal is dat iPic een reeks Netflix-filmpremières gelijktijdig op het grote doek vertoond in enkele van hun locaties. Een deal die de nekharen overeind doet zetten bij de grote ketens in de States.

Netflix zoekt naar een model waarbij hun nieuwe releases via beide kanalen worden aangeboden aan de filmliefhebber, dus én via de online Netflix-dienst én in de biocoop. Bioscoopketens verwachten echter exclusiviteit bij het vertonen van films en daardoor zijn initiatieven vanuit Netflix tot op heden niet goed ontvangen, al verschenen bepaalde titels wel lokaal in bioscopen.

Een reactie van de National Association of Theatre Owners (NATO): “We zouden allemaal bedachtzaam moeten zijn dat het succes van de filmindustrieën een direct resultaat is van de succesvolle samenwerking tussen filmmakers, distributeurs en andere deelnemers… Gelijktijdige releases hebben in de praktijk uitgewezen dat zowel bioscoop- als “home”-inkomsten zwakker waren. Net als dat Netflix en hun klanten waarde hechten aan exclusiviteit, doen bioscoopeigenaren en hun klanten dat ook.”

Een belangrijke reden waarom Netflix deze deal wil, is dat ze hun titels in aanmerkingen willen laten komen voor filmprijzen. De Academy stelt onder meer dat een film minimaal 7 aaneensluitende dagen in de bioscoop moeten hebben gedraaid om in aanmerking te komen voor nominaties.

Een voordeel voor de ketens is dat iPic Entertainment slechts 15 locaties in de States heeft. De zorg is ook te begrijpen, aangezien andere kleine ketens kunnen gaan volgen. iPic start met het vertonen van The Siege of Jadotville en de mockumentary Mascots. De grote ketens AMC Entertainment en Regal Entertainment weigerden eerder om de Netflix-titels te vertonen op hun witte doeken.

Komende jaren verschijnen flink wat eigenlijke bioscoopfilms op Netflix, met onder meer Jeff Wadlows True Memoirs of an International Assassin, David Michôds War Machine, David Ayers Bright en Duncan Jones’ Mute.

Bron: Filmtotaal