Nederlandse korte films van Robby Müller in EYE

Op 7 juli, 19.15 presenteert Film NL: Nederlandse korte films van Robby Müller

Na zijn afstuderen aan de Filmacademie begin jaren zestig was Robby Müller camera-assistent bij verschillende Nederlandse films, onder andere bij Het gangstermeisje (1966) van Frans Weisz. Daarnaast werkte hij als cameraman mee aan korte films van onder andere Barbara Meter en Anton Kothuys, “krankzinnige films” in de woorden van Müller, films die zich tegen elke conventie verzetten, zoals de door flower power en pop art geïnspireerde films Don’t Miss Pizz Italian Flavour en She Is like a Rainbow. Presentatie door Rommy Albers, Senior Curator Nederlandse film bij EYE.

Norwegian Wood of een verkleedpartijtje
Barbara Meter, 1967
Een man doet in voice-over zijn sceptische relaas over een ontmoeting met een exotische dame: ‘Ik geloof dat ze niet helemaal 100% was, hoor.’ Het verhaal volgt in grote lijnen de tekst van het Beatles-liedje ‘Norwegian Wood’. Opnamen van de man en vrouw in een witte ruimte worden onderbroken door beelden uit de fantasie van de man. Het zijn associaties bij het ‘Noorse hout’ waarover de vrouw het steeds heeft. Zo stelt hij zich een man en vrouw voor die in een bos aan het dollen zijn, waarbij de vrouw uiteindelijk wordt neergeslagen met een bijl.

Objectief gezien
Fred van Doorn, 1968
Uit marktonderzoek was gebleken dat meer dan de helft van de verrekijkers werd gekocht door bewoners van flatgebouwen. Voor filmmaker Fred van Doorn was dit gegeven aanleiding voor een korte, dialoogloze film over een bewoner op de achtste etage van een flatgebouw. Hij begluurt het echtpaar dat aan de overkant woont.

She’s Like a Rainbow
Anton Kothuys, 1969
Het nummer ‘She’s Like a Rainbow’ van The Rolling Stones is als basis gekozen voor deze film, waarin met beeld en geluid wordt geëxperimenteerd. Gedeelten van de film zijn elektronisch (via videotape) gekopieerd, waardoor speciale effecten ontstonden. Door het gegeven heen loopt het verhaal van een jongen en een meisje die elkaar ontmoeten. Deze speelse film vertoont nogal wat pop-art kenmerken en verraadt de invloed van de flower-power aan het einde van de jaren zestig. Eerste productie van Matthijs van Heijningen. Robby Müller was assistent van cameraman Gerard van den Berg bij deze productie.

Frankenstein Cum Cannabis
Nico Paape, 1970
Vrije verfilming van het Frankensteinthema met verwijzingen naar bijbelse motieven. Na de moord op zijn vader – Frankenstein, de schepper van het monster – keert de jonge zoon terug naar de schoot van zijn moeder. Evenals in Norwegian Wood en She’s Like a Rainbow met een bekend nummer uit de popmuziek als score. In dit geval ‘In-A-Gadda-Da-Vida’ van Iron Butterfly.

Don’t Miss Miss Pizz Italian Flavored Pizza
Anton Kothuys, 1967
Evenals She’s Like a Rainbow flower power en pop art geïnspireerd,
Robby Müller over Anton Kothuys (maker van She’s Like a Rainbow en Don’t Miss Miss Italian Flavored Pizza): “Eind jaren zestig was ik betrokken bij krankzinnige films, van Anton Kothuys. We verzetten ons tegen elke conventie. Niet dat we stoned draaiden, maar we namen ieders fantasie onvoorwaardelijk serieus.”

Bron: EYE